Waterstof-BMW komt in 2028, samenwerking met Toyota uitgebreid

Neue klasse-iX5?

BMW Toyota Oliver Zipse waterstof

Zoals beloofd kondigen BMW en Toyota vandaag een verdere samenwerking op het gebied van waterstof aan. Personenauto's op waterstof zijn volgens zowel BMW als Toyota een belangrijk onderdeel van de milieuvriendelijke toekomst. Het eerste productiemodel van BMW met een brandstofcel aan boord komt in 2028.

Dat BMW en Toyota samenwerken op allerlei gebieden, is op zichzelf niet nieuw. De samenwerking leverde al het duo BMW Z4 en Toyota Supra op, terwijl de BMW iX5 Hydrogen is voorzien van een brandstofcel die afkomstig is van Toyota. Van die waterstof-elektrische X5 is een beperkte testvloot gemaakt en de aldus opgedane ervaringen worden meegenomen bij de ontwikkeling van de eerste waterstof-BMW die in serieproductie gaat. Dat moet in 2028 gebeuren, drie jaar later dan eerder werd aangekondigd. Dit betekent echter niet dat de samenwerking tussen BMW en Toyota op een laag pitje staat, integendeel. Die wordt zelfs verder uitgediept en moet zich niet alleen richten op de ontwikkeling van een derdegeneratie-brandstofcel die beide merken kunnen gebruiken, maar ook op de ontwikkeling van de benodigde infrastructuur. Meer waterstoftankstations dus, zodat gebruikers de waterstofauto’s van de toekomst ook echt kunnen voltanken.

BMW en Toyota geloven niet dat waterstof dé oplossing is, maar wel dat het een van de oplossingen kan zijn. Beide bedrijven geloven in een zogenaamde ‘Multi-pathway-approach’, waarbij de waterstofmodellen een aanvulling zijn op batterij-elektrische auto’s, (plug-in)hybrides en auto’s met louter een verbrandingsmotor. Eerlijk is eerlijk: nu de liefde tussen EV’s en de mensheid wat bekoeld lijkt, zou dat wedden op allerlei paarden best weleens slim kunnen zijn. Bij Toyota reppen ze nog niet over concrete nieuwe waterstofauto's, maar wordt wel in algemenere termen gesproken over 'meerdere waterstofmodellen voor beide merken'.

De eerste waterstof-BMW

Het eerste productiemodel van BMW op waterstof is officieel nog in nevelen gehuld, maar toch kunnen we al een aardig plaatje schetsen door een optelsom te maken van wat BMW nu en in het verleden over de auto heeft geroepen. Zo belooft het bedrijf nu dat het om een auto zal gaan op basis van een bestaand model. Geen compleet uniek model dus, zoals de Toyota Mirai dat nu wel is. BMW zegt daarnaast dat het waterstof nadrukkelijk ziet als een vorm van elektrische aandrijving – wat het uiteraard ook is. Wie dan weet dat BMW de elektrische modellen vanaf zeer binnenkort op het ‘Neue Klasse’-platform plaatst en als een aparte modellijn naast brandstofmodellen gaat voeren, kan vermoeden dat ook de waterstof-BMW een Neue Klasse-auto zal zijn. BMW koppelde de Neue Klasse zelf overigens ook al eens aan waterstof-aandrijving.

Dient deze Neue Klasse-achtige (i)X5 straks als basis voor de eerste waterstof-BMW?

Daarmee zou dit waterstof-nieuws zomaar eens het antwoord kunnen zijn op een vraag die eerdere spionagebeelden opriepen. Daarop was namelijk een X5-achtige SUV te zien, met het Neue Klasse-design maar ook met een uitlaatpijp. Wellicht keken we hier zonder het te weten naar de waterstofversie van een elektrische iX5, de auto die in 2028 komt. Dit strookt ook met de visie van BMW die stelt dat waterstof vooral voor SUV’s interessant is, omdat die carrosserievorm de benodigde ruimte biedt en veel baat heeft bij de voordelen van waterstof ten opzichte van batterij-elektrische aandrijving. Anderzijds is het wel erg vroeg om een auto die in 2028 komt al op straat te spotten, dus er blijft veel onzekerheid. Wij zetten ons geld voorlopig op een Neue Klasse-iX5 die er zowel met grote accupakketten als waterstoftanks komt, maar we laten ons graag verrassen.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (153)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.