Waarom middenconsole van de Toyota Supra door handbak op de schop moest

Pook moeilijker dan bak

Toyota GR Supra
Toyota GR SupraToyota Supra Jarama Racetrack EditionToyota GR SupraToyota GR SupraToyota GR Supra

Je zou denken dat het lastigste deel van de vervanging van een automaat door een handbak de transmissie zelf is. Dat was bij de Toyota Supra beslist geen eenvoudige klus. De transmissie bestaat namelijk niet bij BMW, dat wel de motor levert voor de Supra en, in het geval van de variant met automaat, ook de transmissie.

Dus moest Toyota zelf, met een beetje hulp van automatenbouwer ZF, een handbak in elkaar schroeven. Dat is nog niet eens het ingewikkeldste deel, want dat is de pook zelf. Omdat de Supra (en de BMW Z4 waarmee hij zijn techniek deelt) nooit waren voorbestemd om een handbak te krijgen, is de middentunnel daarop niet berekend. 

Knokkels tegen aircopaneel

Toen de Japanners de pook van de automaat verruilden voor de pook van de handbak, kwamen ze erachter dat je dan bij het inleggen van de 1, 3, 5 en R met je knokkels tegen het aircopaneel ramt. Dat aircopaneel moest dus naar voren. Maar vervolgens was er nog niet genoeg ruimte om de pook lekker naar links en rechts te kunnen bewegen. Derhalve moesten de knoppen van de rijmodi, veiligheidssystemen en de hele iDrive-controller ook ‘even’ een stukje verhuizen. Aldus ging feitelijk de hele middentunnel op de schop. 

Pookknop van 200 gram

Vervolgens moest Toyota nog de juiste pookknop vinden, want een paar gram meer of minder maakt behoorlijk wat uit voor het gevoel bij het schakelen. Uiteindelijk bleek een pookknop van 200 gram precies het juiste compromis te bieden tussen gemak en massatraagheid. En dat allemaal voor een versie die naar verwachting niet eens de hoofdmoot van de verkopen voor zijn rekening gaat nemen. Nooit meer zeggen dat Toyota een saai bedrijf is en dat boekhouders de tent bestieren …

In deze video zie je hoe de Toyota Supra met handbak rijdt. 

Signalement

Merk Toyota
Model Supra GR 3.0 Legend Premium
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 107.065

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.998 cc
Maximaal vermogen 250 kW / 340 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.379 mm / 1.854 mm / 1.294 mm
Wielbasis 2.470 mm
Massa leeg 1.477 kg
Laadvermogen 318 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor255/35R19Prijzen
Banden achter275/35R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,6 s
CO2-uitstoot (WLTP) 198 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.