Waarom middenconsole van de Toyota Supra door handbak op de schop moest
Pook moeilijker dan bak
Je zou denken dat het lastigste deel van de vervanging van een automaat door een handbak de transmissie zelf is. Dat was bij de Toyota Supra beslist geen eenvoudige klus. De transmissie bestaat namelijk niet bij BMW, dat wel de motor levert voor de Supra en, in het geval van de variant met automaat, ook de transmissie.
Dus moest Toyota zelf, met een beetje hulp van automatenbouwer ZF, een handbak in elkaar schroeven. Dat is nog niet eens het ingewikkeldste deel, want dat is de pook zelf. Omdat de Supra (en de BMW Z4 waarmee hij zijn techniek deelt) nooit waren voorbestemd om een handbak te krijgen, is de middentunnel daarop niet berekend.
Knokkels tegen aircopaneel
Toen de Japanners de pook van de automaat verruilden voor de pook van de handbak, kwamen ze erachter dat je dan bij het inleggen van de 1, 3, 5 en R met je knokkels tegen het aircopaneel ramt. Dat aircopaneel moest dus naar voren. Maar vervolgens was er nog niet genoeg ruimte om de pook lekker naar links en rechts te kunnen bewegen. Derhalve moesten de knoppen van de rijmodi, veiligheidssystemen en de hele iDrive-controller ook ‘even’ een stukje verhuizen. Aldus ging feitelijk de hele middentunnel op de schop.
Pookknop van 200 gram
Vervolgens moest Toyota nog de juiste pookknop vinden, want een paar gram meer of minder maakt behoorlijk wat uit voor het gevoel bij het schakelen. Uiteindelijk bleek een pookknop van 200 gram precies het juiste compromis te bieden tussen gemak en massatraagheid. En dat allemaal voor een versie die naar verwachting niet eens de hoofdmoot van de verkopen voor zijn rekening gaat nemen. Nooit meer zeggen dat Toyota een saai bedrijf is en dat boekhouders de tent bestieren …
In deze video zie je hoe de Toyota Supra met handbak rijdt.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Supra GR 3.0 Legend Premium |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 107.065 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.998 cc |
Maximaal vermogen | 250 kW / 340 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 500 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.379 mm / 1.854 mm / 1.294 mm |
Wielbasis | 2.470 mm |
Massa leeg | 1.477 kg |
Laadvermogen | 318 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 255/35R19Prijzen |
Banden achter | 275/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,6 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 198 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Supra 2.0 Launch Nederlandse auto/Navigatie/Achteruitrijcamera/Stoelverwarming/Cruise control/Inklapbare spiegels/DAB+/Apple carplay/Stoelverwarming/Parkeersensoren
- 2021
- 72.866 km

Toyota Supra 2.0 Launch Premium
- 2022
- 35.753 km

Toyota Supra 3.0 Legend Premium Full-option, Sportuitlaat, 6 Cilinder, 340 PK, Originele auto + Complete historie
- 2020
- 44.678 km