Toyota GR Supra nu ook met handbak
Streepje voor op BMW
Toyota voert een modeljaarupdate door op de GR Supra die diverse kleine verbeteringen voor de coupé behelst. Naast klein nieuws brengt Toyota ook een veel grotere noviteit naar zijn levensgenieter. De GR Supra was er tot op heden namelijk alleen met automaat, maar krijgt nu ook een handgeschakelde zesbak.
De Toyota GR Supra biedt op motorenvlak twee keuzes. Er is een 258 pk geblazen 2.0 viercilinder en een 3.0 met 340 pk, een smeuiige zes-in-lijn. In alle gevallen waren die krachtbronnen gekoppeld aan een achttraps automaat. Toyota windt er geen doekjes om en zegt dat geregeld de vraag kreeg of de GR Supra ook met een handgeschakelde versnellingsbak leverbaar zou worden. Die vraag kan het merk nu volmondig met 'ja' beantwoorden.

Toyota GR Supra
Met de beschikbaarheid van de handgeschakelde zesbak is iets opvallends aan de hand. Alleen de 3.0 zes-in-lijn is met de handbak te combineren, de 2.0 moet het altijd met automaat doen. Het technische broertje van de GR Supra, de BMW Z4, is in Nederland niet maar in andere markten eveneens met een handbak verkrijgbaar. BMW levert die handgeschakelde zesbak echter alleen in de Z4 met viercilinder. De normaliter onder de automaatpook gehuisveste knoppen voor in- en uitschakeling van het start-/stopsysteem verhuizen in de handgeschakelde GR Supra een stapje opzij en zitten links van de pook.

Toyota GR Supra
Ook is er nieuws voor alle uitvoeringen van de GR Supra. Zo heeft Toyota de ophanging fijngeslepen en is ook de stuurbekrachtiging onder de loep genomen. Toyota zegt verder de remmerij van de Supra te hebben herzien. Van de jongste variant met handbak is de tractiecontrole uiteraard afgestemd op een goede samenwerking met de nieuwe transmissie. De Toyota GR Supra krijgt een Hairpin+ -stand waarin de coupé meer verschil in wielslip tussen de wielen toelaat en ook de Track-modus is aangepast.
Toyota introduceert elders in Europa een nieuwe Lightweight-uitvoering. De GR Supra Lightweight is een handgeschakelde versie die in totaal 38,8 kilo lichter is dan de conventionele met automaat. De Lightweight staat op speciaal 19-inch lichtmetaal dat een gewichtsreductie van 21,8 kilo oplevert. Verder wordt er nog eens 16,5 kilo geschrapt door onder meer het audiosysteem, de elektrische stoelverstelling en de lederen bekleding weg te laten. Toyota stelt verder nieuwe lak- en interieurkleuren voor de GR Supra beschikbaar.
Goed nieuws: de GR Supra met handbak komt ook naar Nederland en wel in de tweede helft van dit jaar. Prijzen volgen in de aanloop naar de marktintroductie.
Uitgelicht aanbod

Toyota Supra mk5 3.0 Legend met fabriek garantie 10-7-2030
- 2020
- 32.520 km

Toyota Supra 3.0 Legend Premium, Lederen Bekleding, Navigatie , 6 Cilinder 340 PK, Head Up Display, DAB+, Climate Control, Parkeersensoren
- 2019
- 22.272 km

Toyota Supra GR 3.0 Turbo Legend Coupe Automaat
- 2021
- 850 km
Lees ook

Wat is beter in je nieuwe auto: handbak of automaat?

Test: BMW i5 - opnieuw weet BMW zwaarlijvigheid te kop in te drukken

Max Verstappen in Barcelona oppermachtig naar 40e F1-zege

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto

100 jaar stroomlijn: zo lang bestaan er al gladde auto's

Test: Alfa Romeo Tonale - Hard zoeken naar Alfa DNA
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (64) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.