Waarom je soms stevig moet optrekken met je EV
Wetenschappers ontdekken dat batterijen minder snel verouderen dan gedacht
Accu’s van elektrische auto’s gaan nog veel langer mee dan gedacht, zo blijkt uit onderzoek van de Stanford Universiteit in San Francisco. Nog een opvallende conclusie: vreemd genoeg vinden accu’s af en toe hard optrekken juist fijn.
Tot voor kort wezen alle studies naar het opladen en ontladen van elektrische auto’s uit dat als je voorzichtig doet met je accu deze het langst meegaat. Dus niet te vaak hard optrekken, zo weinig mogelijk aan de supercharger langs de snelweg en regelmatig en constant opladen en ontladen. Maar daar klopt niets van, blijkt nu.
De batterijen van elektrische voertuigen die worden blootgesteld aan normaal gebruik door bestuurders in de echte wereld - zoals druk verkeer, lange ritten op de snelweg, korte stadsritten en voornamelijk geparkeerd staan - zouden ongeveer een derde langer mee kunnen gaan dan onderzoekers over het algemeen hebben voorspeld. Dat blijkt althans uit een studie van wetenschappers van het Stanford Battery Center.
‘Altijd verkeerd getest’
“We hebben EV-batterijen nooit op de juiste manier getest”, zegt Simona Onori, hoofdauteur en universitair hoofddocent energiewetenschappen en -techniek aan de Stanford Doerr School of Sustainability. Bijna altijd hebben batterijwetenschappers en -ingenieurs de levensduur van nieuwe batterijontwerpen in laboratoria getest met behulp van een constante ontladingssnelheid, gevolgd door opladen.
“Tot onze verrassing gaat de batterij langer mee dan we hadden gedacht op basis van industriële standaardlaboratoriumtests. Dankzij echt rijden met frequente acceleratie, remmen om de batterijen een beetje op te laden, stoppen om een winkel binnen te stappen en de batterijen urenlang te laten rusten, blijken ze een veel langere levensduur te hebben”, aldus Onori.
‘Acceleratiepieken juist goed’
Volgens de studie die op 9 december werd gepubliceerd in Nature Energy bleek dat hoe realistischer de profielen het werkelijke rijgedrag weerspiegelden, hoe hoger de levensverwachting van de EV werd. Nog opvallender: het onderzoek toonde een verband aan tussen scherpe, korte acceleraties en langzamere degradatie.
“Hard op het pedaal trappen met je voet versnelt het verouderingsproces dus niet, maar vertraagt het juist”, legde Alexis Geslin uit, een van de drie hoofdauteurs van de studie. Dit is in strijd met de lang gekoesterde aannames van batterijonderzoekers dat acceleratiepieken slecht zijn voor EV-batterijen.
Voor autokopers zou dit goed nieuws kunnen zijn. De levensduur van de batterij is met name een zorg voor mensen die een tweedehands elektrische auto willen kopen.