Waarom Dacia het nu aandurft om het C-segment aan te vallen
'Sinds 2021 zijn auto's snel duurder geworden'
Met de Bigster opent Dacia voor het eerst de aanval op het C-segment. Waarom kwam Dacia nooit eerder met een betaalbaar model in die klasse? Dacia-topman Denis Le Vot geeft ten overstaan van AutoWeek uitleg.
Dacia is al jaren heer en meester in het Europese B-segment. De Dacia Sandero is al jaren aaneen de in Europa door particulieren meest aangeschafte nieuwe personenauto. De Duster mag zich daarbij de meest door particulieren gekochte SUV-achtige noemen. Toen Dacia in 2021 de Bigster Concept presenteerde, gaf het merk al een duidelijk signaal af: de Roemenen komen met een model boven de Duster. Ruim drieënhalf jaar later is de productieversie daarvan in de vorm van de Dacia Bigter eindelijk klaar voor de Europese automarkt. Waarom komt Dacia nu pas met een model in het C-segment?
"Toen we in 2021 de Bigster Concept presenteerden, stelden we ons een belangrijk nieuw doel. Dacia moet in alle segmenten een model hebben én moet in elk segment marktleider worden", vertelt Dacia-CEO Denis Le Vot tijdens de onthulling van de Bigster. 'In elk segment' moet je natuurlijk met een korrel zout nemen. Verwacht natuurlijk geen supercars, cabrio's of andere modellen die niet of moeilijk aansluiten bij Dacia's budgetfilosofie. "We hebben gemerkt dat autokopers steeds meer aandacht hebben voor wat een auto kost. Sinds 2021 zijn de prijzen van nieuwe auto's enorm gestegen. En ze blijven stijgen", legt Le Vot uit. Dacia is er voor de autokoper die op de centen let en nu is de tijd rijp om hen ook in het C-segment een auto aan te bieden, is de officiële lezing.
Dat het percentage autokopers dat zich door almaar toenemende nieuwprijzen van auto's tot Dacia wendt stijgt, is geen aanname. "Ongeveer 50 procent van de Dacia-klanten is een voor het merk nieuwe klant die eerder een ander merk reed", aldus de topman. "We hebben in Europa een totaal marktaandeel van 4,4 procent, maar hebben op de particuliere markt een veel groter aandeel van 8,3 procent."
Dacia's plan is helder. "We gaan in het C-segment doen wat we al twintig jaar in het B-segment presteren: we gaan het C-segment veroveren", aldus een enthousiaste Le Vot. Of dat lukt, valt of staat ongetwijfeld met de prijsstelling van de Dacia Bigster. Het merk heeft er in elk geval een boel aan gedaan om te voorkomen dat de Bigster zich uit de markt prijst. Hoewel Dacia de Bigster als C-segmenter positioneert en hij wat formaat betreft vergelijkbaar is met een SUV in het C-segment, zoals de Volkswagen Tiguan, staat de nieuweling wél gewoon op een variant van het CMF-B-platform. Dat is een modulaire basis die tot op heden enkel onder B-segmenters wordt toegepast. Renault heeft onder meer de Clio, Captur en Symbioz erop staan. Een eenvoudiger versie van die basis zit onder de Sandero, Jogger en Duster. Ook is het materiaalgebruik ín de Bigster niet op het niveau van auto's als de genoemde Tiguan. Zo zijn bijvoorbeeld de deurpanelen erg hard. Dergelijk materiaalgebruik heeft de Duster in het B-SUV-segment geen strobreed in de weg gelegd, mede dankzij zijn vriendelijke prijskaartje.
Hoewel Dacia de Bigster al dan niet tegen bijbetaling levert met zaken die op de Duster niet leverbaar zijn om hem naar een hoger plan te tillen, heeft het merk ook bij het uitbreiden van de lijst met (beschikbare) verwennerij rekening gehouden met het kostenplaatje. Een voorbeeld daarvan is de elektrisch te openen en sluiten achterklep. "Die heeft niet twee elektromotoren, zoals gebruikelijk, maar één exemplaar. Zulke oplossingen houden de Bigster licht, maar ook zo goedkoop mogelijk", aldus Le Vot. Bij de ontwikkeling van nagenoeg elk onderdeel wordt eerst vastgesteld wat het maximaal mag kosten. "Zo ontwikkelen we al jaren", vertelt de topman.
Nederlandse prijzen zijn er nog niet, maar Dacia-topman Le Vot spreekt voor de Bigster alvast van een Europese vanafprijs die ongeveer twintig procent lager ligt dan die van andere SUV's in het C-segment. Hier lees én bekijk je meer over de nieuwe Dacia Bigster.
PRIVATE LEASE Dacia Bigster
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Bigster 1.8 Hybrid 155 Launch Edition
- 2025
- 4.511 km

Dacia Bigster 1.8 Hybrid 155 Launch Edition | AUTOMAAT| Stoel/Stuur & Voorrruitverwarming| Cruise & Climate Control| Panoramisch Schuifkanteldak| 19"LM Velgen| Beschikbaar voor proefritten
- 2025
- 2.500 km

Dacia Bigster 1.8 Hybrid 155 Journey
- 2025
- 2.715 km