VZR: 'Verplicht elektrisch leasen lastig uitvoerbaar'

'Zorg dat EV's in Nederland blijven'

Opel Mokka-e - DS 3 Crossback

Vereniging Zakelijke Rijders loopt niet echt warm voor het plan van staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat om zakelijke rijders met ingang van 2025 te verplichten een elektrische leaseauto te rijden. Althans, niet in de vorm zoals het is voorgesteld. De belangenorganisatie komt met een aantal adviespunten.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) poneerde in juni het plan om zakelijke rijders vanaf 2025 te verplichten om bij het afsluiten van een nieuw leasecontract een volledig elektrische leaseauto te gaan rijden. Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) zegt het een lastig uitvoerbaar plan te vinden.

VZR zegt dat hoewel steeds meer werkgevers het gebruik van een elektrische auto stimuleren, de bereidwilligheid om een elektrische auto aan te schaffen afneemt. De belangenbehartiger van Nederlandse leaserijders onderbouwt dat door een onderzoek uit 2021 aan te halen waaruit blijkt dat 47 procent van de leaserijders een EV als volgende auto overwoog. Dat percentage zou dit jaar zijn gezakt naar 43 procent. Volgens VZR zal er door het afbouwen van en per 2026 te verdwijnen bijtellingsvoordeel voor elektrische auto's een verschuiving plaatsvinden naar EV's naar auto's met een (plug-in) hybride aandrijflijn. VZR is van mening dat een nieuw subsidiebeleid die verschuiving kan bijsturen.

Daarnaast is VZR van mening dat het huidige tekort aan halfgeleiders, kabelbomen en grondstoffen voor elektrische auto's een obstakel vormt. Diverse fabrikanten hebben immers aangegeven te verwachten dat de schaarste nog zo'n twee à drie jaar aanhoudt. Vooropgesteld: VZR lijkt er geen tegenstander van om de zakelijke rijder voorop te laten lopen in de vergroening van het Nederlandse wagenpark. De vereniging geeft aan dat er als gevolg daarvan immers veel elektrische auto's op termijn naar de occasionmarkt vloeien. Wel zegt VZR dat het belangrijk is dat deze auto's in Nederland blijven en niet en masse geëxporteerd worden nadat de leasecontracten zijn afgelopen. VZR pleit verder voor het invoeren van subsidie op laadpalen, op vergelijkbare wijze zoals in Duitsland.

Lezersreacties (84)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.