Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

VriMiBolides: Koenigsegg

16
VriMiBolides: Koenigsegg
VriMiBolides: KoenigseggVriMiBolides: KoenigseggVriMiBolides: KoenigseggVriMiBolides: KoenigseggVriMiBolides: KoenigseggVriMiBolides: KoenigseggVriMiBolides: KoenigseggVriMiBolides: KoenigseggVriMiBolides: KoenigseggVriMiBolides: KoenigseggVriMiBolides: KoenigseggVriMiBolides: KoenigseggVriMiBolides: Koenigsegg
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
5 juli 2013 om 14:55
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week zijn dat de bijzondere creaties van Koenigsegg!

Wie nu de naam Koenigsegg laat vallen zal weinig vragende gezichten meer zien. De Zweedse supercarfabrikant heeft voor zichzelf een behoorlijke naam weten te vestigen. De exoten scharen zich inmiddels in het rijtje van de McLarens, Ferrari's Enzo en Pagani's van deze wereld. Een terugblik op het eigenzinnige Zweedse merk.

In 1972 werd Christian von Koenigsegg in het Danderyds Hospital in Stockholm geboren. Naar eigen zeggen bezocht de kleine Christian in 1977 met z'n vader de bioscoop, waar de Noorse film Pinchcliffe Grand Prix, een stop-motion film, veel indruk op hem maakte. "Ik ga auto's bouwen" was zijn eerste ingeving.

Goed, genoeg nostalgisch gepraat uit de mond van mr. Koenigsegg zelf. In 1994 startte het project dat moest leiden tot de daadwerkelijke uitvoering van het ambitieuze plan. Het concept was vrij eenvoudig: een tweezitter met een middenmotor, een verwijderbaar dak, en techniek ontleend uit de Formule 1. Het kenmerkende ontwerp met de rond lopende voorruit was op de eerste schetsen al zichtbaar.

Diverse prototypes werden gemaakt, en in 1997 was een pre-productieversie zelfs al te zien op het Cannes filmfestival. Het plan voor een standaard buizenframe werd vervangen door een koolstofvezel monococque. In 1999 werd een nieuw prototype van stal gehaald, en dat was het moment dat we voor het eerst kennis konden maken met de opvallende ronde lichtunits aan de voorzijde. Een jaar later stonden we op de Autosalon van Parijs voor het eerst oog in oog met conceptcar CC, die kort daarna op onze eigen Autoweek-stand op de AutoRai zijn Nederlandse debuut zou maken. Wie dacht dat de exotische Zweed z'n eigenzinnige lampjes zou behouden had het echter mis: de modellen die uiteindelijk als eerste geleverd werden, nu hernoemd tot CC8S, kregen lichtunits uit één geheel.

Het monster schoot in minder dan 4 seconden naar de 100 km/h, z'n topsnelheid bedroeg dankzij 655 pk 390 km/h. In 2004 besloot 'rupsje nooitgenoeg' Christian von Koenigsegg dat het wel wat extremer kon. De CCR werd geboren, een apparaat dat doorsprintte tot 400 km/h. Het sprintje naar de honderd was met 3,2 seconden achter de rug. Een prijskaartje? Ach, laten we het daar maar niet over hebben. De razendsnelle supersporter stootte in 2005 zelfs de legendarische McLaren F1 van de troon als snelste straatlegale auto ter wereld.

In 2006 verscheen een derde generatie van het Koningsei: de CCX. Koenigsegg had de smaak te pakken, krap een jaar later werd de CCXR geïntroduceerd. Het beest dronk E85 en perste er ruim 1.000 pk uit. Z'n topsnelheid is nooit officieel vastgesteld, maar naar verluidt moest de bliksemschicht de 430 km/h makkelijk kunnen halen. Zichzelf overtreffen leek niet meer mogelijk, toch besloten de Zweden hier hun koppen over te breken. In 2011 werd de Agera gepresenteerd, een auto die een 5-liter V8 met dubbele turbocharger onder de kap kreeg gelepeld. De hypercar schopte het tot bijna 950 pk en 1.100 Nm koppel. Sprintje naar de 100? 3,1 seconden. Oei.

Ook van de Agera kwam een -R variant. Met een prijskaartje van meer dan een miljoen euro is en blijft-ie ultiem exclusief. In minder dan 3 seconden weet het koolstofvezel beest, dat nogf steeds liever biobrandstof dronk, naar de 100 km/h te knallen. Met 443 km/h is dit de allersnelste Koenigsegg ooit. Z'n stapels paarden is inmiddels uitgegroeid tot een asfaltvergruisende 1.140 pk. De Koenigsegg heeft zich weten op te werken van super- naar hypercar, en het ziet er niet naar uit dat de Zweden van plan zijn op deze categorie te verlaten.

  • Lees meer over supercars en sportscars
Supercars & Sportscars

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden