Koenigsegg CC850: terug naar de roots

'Snelste auto met handbak'

Koenigsegg CC850
Koenigsegg CC850Koenigsegg CC850Koenigsegg CC850Koenigsegg CC850Koenigsegg CC850Koenigsegg CC850

Koenigsegg bestaat dit jaar 20 jaar. Daarbovenop vierde Christian von Koenigsegg, de oprichter van Koenigsegg, dit jaar tevens zijn 50e verjaardag. Redenen genoeg voor de Zweedse hypercarbouwer om de CC850 te introduceren. Daarmee gaat het merk terug naar zijn oorsprong: de CC8S.

Koenigsegg grijpt de Monterey Car Week aan voor het lanceren van het jubileummodel. De CC850 grijpt vooral qua design terug op de CC8S, de eerste auto van Koenigsegg. Met name de koplampen en achterlichten van de CC850 doen aan die eerste hypercar denken, hoewel de koplampen een andere indeling hebben en de achterlichten rechthoekig in plaats van rond van vorm zijn. Met zijn silhouet lijkt de CC850 op de CC8S, maar hij is wel ongeveer 17 centimeter langer dan zijn grootvader. Net als bij de CC8S het geval is, kan het dak van de CC850 in de voorkant van de auto worden opgeborgen.

Koenigsegg CC850

Koenigsegg CC850 naast de CC8S (links).

Verder heeft de CC850 over dezelfde naar voren scharnierende deuren als de CC8S en latere Koenigseggs. Waar de CC850 met zijn uiterlijk aardig trouw blijft aan de CC8S, heeft hij onder de kap meer weg van de Jesko. De hypercar wordt namelijk aangedreven door een 5.0-liter V8 met twee turbo's die met normale brandstof 1.185 pk levert. Gooi je E85 in de brandstoftank, dan levert de krachtbron 1.385 pk. Op een wagengewicht van 1.385 kilogram betekent dat dus dat je een pk-gewichtsverhouding hebt van 1 op 1. Dat is bizar veel vermogen, maar ten opzichte van de 1.600 pk sterke Jesko is de CC850 wel wat geknepen.

Dat 'knijpen' heeft echter een reden: de transmissie. De CC850 borduurt voort op de negentraps 'Light Speed Transmission' met negen versnellingen en meerdere koppelingsplaten, maar dan met een twist. Waar de versnellingsbak in de Jesko alleen handmatig kan worden bediend met flippers achter het stuur, kan de versnellingsbak in de CC850 naast een automatische modus ook als volwaardige handbak mét koppelingspedaal worden gebruikt. Koenigsegg simuleert daarbij de werking van een handbak, waarbij je volgens Christian von Koenigsegg ook echt de koppeling bedient met het koppelingspedaal als je hem in de manuele stand zet. Sterker nog, hij zegt dat de CC850 ook echt afslaat als je de koppeling niet goed bedient.

Koenigsegg CC850

De handbak van de Koenigsegg CC850

In de manuele stand heeft de CC850 zes in plaats van negen versnellingen. Wel kun je met de negen versnellingen van de transmissie kiezen welke overbrengingsverhoudingen je wilt hebben. Voor het circuit heb je dus andere overbrengingsverhoudingen dan voor de openbare weg. Heb je geen zin om te schakelen, dan kun je hem ook in een automatische stand zetten en hoef je het koppelingspedaal niet te gebruiken. Volgens Koenigsegg is het de eerste keer dat een fabrikant op deze manier een handbak ontwerpt en is het meteen de snelste productieauto met handbak ter wereld. Hoe snel de CC850 is, vertellen de Zweden nog niet.

Koenigsegg heeft nog geen prijs aangekondigd voor de CC850. Wel worden er slechts 50 exemplaren van de hypercar gebouwd. Reken er dus maar op dat hij enkele miljoenen euro's gaat kosten.

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.