Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

VriMiBolide: Toyota Celica GT-Four

26
VriMiBolide: Toyota Celica GT-Four
VriMiBolide: Toyota Celica GT-FourVriMiBolide: Toyota Celica GT-FourVriMiBolide: Toyota Celica GT-FourVriMiBolide: Toyota Celica GT-FourVriMiBolide: Toyota Celica GT-FourVriMiBolide: Toyota Celica GT-FourVriMiBolide: Toyota Celica GT-FourVriMiBolide: Toyota Celica GT-FourVriMiBolide: Toyota Celica GT-FourVriMiBolide: Toyota Celica GT-Four
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
20 december 2013 om 14:55
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Toyota Celica GT-Four!

Japanners en de rallysport vormden in de jaren '90 een gelukkige combinatie. Natuurlijk kenden we allemaal de brute Impreza GT Turbo van Subaru, maar ook de Mitsubishi Evolution-serie en Nissan Sunny GTi-R waren niet te missen krachtpatsers. Tussen zoveel geweld kon Toyota natuurlijk niet achterblijven, en daarom kwam de grootste onder de Japanse merken al in 1986 met de vierwielaangedreven Celica GT-four. Dit was de straatversie van het rallykanon dat met onder meer legende Carlos Sainz aan het roer maar liefst 13 WRC-rally's won.

Generatie ST165 was leverbaar tot 1989 en peurde in de straatversie 187 pk uit z'n tweeliter. Het vierkante model werd in 1989 opgevolgd door de veel meer afgeronde ST185. In de rallysport was het nieuwe model nog succesvoller dan z'n voorganger: de auto schreef maar liefst 16 ritten op z'n naam. Ook nu kwam er een straatversie, die met z'n 204 pk de magische 200 pk-grens doorbrak. De bonk high-tech woog 1468 kg, maar slaagde er toch in in 6,9 seconden naar 100 km/h te knallen. Met een omgerende vanafprijs van ruim 45.000 euro was exclusiviteit in ons land gegarandeerd: de 'gewone' 2.0 GTi mocht voor iets meer dan 31.000 euro mee.

De laatste generatie Celica GT-Four, de ST205, overtroefde z'n voorgangers in alle opzichten, behalve het aantal overwinningen in de rallysport. Het model met de vier ronde koplampen wist in 1995 nog één rally op z'n naam te zetten, maar toen trok Toyota de stekker uit het fabrieksteam om zich volledig te richten op de Formule 1. Dat weerhield de straatversie er gelukkig niet van zeer spectaculair te zijn: het 52.000 euro kostende, 242pk sterke monster knalde in minder dan 6 tellen naar 100 km/h om uiteindelijk de 245 aan te tikken. Tijdens een testrit concludeerden we dat de auto –die in Nederland overigens de naam Celica 2.0i GT Turbo 4WD droeg - weliswaar erg veel herrie maakte, maar daar eigenlijk alleen maar leuker van werd.

Net als z'n voorgangers bleef de laatste generatie erg zeldzaam: van de 2.500 homologatie-auto's bleven er 2.100 in Japan en kwamen er slechts 300 naar Europa. Wie er nu één wil moet een flink bedrag meenemen: goede exemplaren van de laatste generatie gaan in originele staat probleemloos over de 10.000 euro heen.

  • Houd me op de hoogte over de Toyota Celica
Toyota Toyota Celica

Uitgelicht aanbod

    Toyota Celica 1.6 STi

    Toyota Celica 1.6 STi

    • 1990
    • 180.630 km

    € 8.999

    Toyota Celica 1.6 ST

    Toyota Celica 1.6 ST

    • 1986
    • 82.780 km

    € 13.500

    Toyota Celica 1.6 LT, Automaat, in sublieme staat !!!

    Toyota Celica 1.6 LT, Automaat, in sublieme staat !!!

    • 1975
    • 25.061 km

    € 23.495

Meer Toyota Celica occasions

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Celica specificaties
  • Toyota Celica occasions
  • Toyota Celica video's
Advies en informatie
  • Toyota Celica tests
  • Toyota Celica gebruikersreviews
  • Toyota Celica index
PREMIUM
Peugeot 406 Coupé 2.2-16V - Toyota Celica 1.8 VVTL-i T Sport

Peugeot 406 Coupé 2.2-16V - Toyota Celica 1.8 VVTL-i T Sport

Nu ook het heerlijke nazomeren erop zit, kan de cabrio voorlopig weer de garage in. Wie toch...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Celica 1.8 VVT-i (2000)

    Toyota Celica 1.8 VVT-i (2000)

    2
    • 26 december 2020
  • Gebruikersreview
    Toyota Celica 1.8i (1998)

    Toyota Celica 1.8i (1998)

    2
    • 2 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Toyota  (1974)

    Toyota (1974)

    3
    • 23 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Toyota Celica 1.8i (1994)

    Toyota Celica 1.8i (1994)

    • 20 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Toyota Celica 1.6 STi (1992)

    Toyota Celica 1.6 STi (1992)

    3
    • 5 oktober 2015
  • Gebruikersreview
    Toyota Celica 2.0i Convertible (1992)

    Toyota Celica 2.0i Convertible (1992)

    4
    • 25 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Toyota Celica 1.6 ST (1987)

    Toyota Celica 1.6 ST (1987)

    5
    • 26 oktober 2014
meer reviews
Toyota Celica Liftback (1977) – Klokje Rond Klassiek

Toyota Celica Liftback (1977) – Klokje Rond Klassiek

35

Wat op zijn zeventiende begon met een niet al te beste Volvo Amazon, sloeg al snel om in een...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    37
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota Celica Coupé (1986) - In het Wild

    Toyota Celica Coupé (1986) - In het Wild

    19
    • 17 december 2021
  • Nieuws
    Toyota registreert naam Celica opnieuw

    Toyota registreert naam Celica opnieuw

    19
    • 28 januari 2021
  • Toyota Celica Liftback (1977) – Klokje Rond Klassiek

    Toyota Celica Liftback (1977) – Klokje...

    35
    • 21 oktober 2020
  • Nieuws
    In het Wild: Toyota Celica (1979)

    In het Wild: Toyota Celica (1979)

    45
    • 15 mei 2018
  • Nieuws
    In het wild: Toyota Celica (1982)

    In het wild: Toyota Celica (1982)

    34
    • 9 juli 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld, Tesla Model 3 in top 10

    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld,...

    220
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    136
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    63
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ4X - Back to Basics

    Toyota bZ4X - Back to Basics

    195
    • 18 juni 2022
  • Achtergrond
    Toyota Corolla (E100) gepresenteerd - Uit de Oude Doos

    Toyota Corolla (E100) gepresenteerd - Uit...

    50
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden