VriMiBolide: Porsche 968 Turbo S
Bij bepaalde auto's wist je gewoon bij voorbaat dat ze het moeilijk gingen krijgen tijdens hun carrière. De duidelijkste voorbeelden zijn de 'instap-Porsches' van de jaren tachtig. Want het leven in de schaduw van de iconische 911 is traditioneel bijna onmogelijk. Feitelijk waren de 924 en 944 een beetje de Jordi Cruyff van het Porsche-gamma. Best competent, maar absoluut niet in staat om het niveau van Het Beroemde Familielid te halen.
Clubsport
Porsche gaf echter niet op en kwam in 1992 met de 968, een grote stap ten opzichte van de 944. De productie van de 924 en 944 vond nog plaats in Neckarsulm (bij Audi), maar Porsche vond de 968 volwaardig genoeg om 'm in het hoofdkwartier in Zuffenhausen te bouwen. De auto kwam als coupé en als cabriolet op de markt. Het merk startte rustig met een 3,0-liter viercilinder, goed voor 240 pk. Dit was de op één na grootste productieviercilinder van dat moment.
De gewone 968 was al een prima auto, maar de speciale versies maakten de auto pas echt tot een van de meest onderschatte auto's van de jaren negentig. De bekendste is de 968 Clubsport, die je als de spirituele voorganger van de Cayman R kunt zien. De Clubsport was geen halfbakken wannabe sportversie, maar de real deal. Porsche stripte de auto van alle luxe (al kon je zaken als de radio en airco alsnog als optie bestellen). In plaats daarvan kreeg je Recaro kuipstoelen en een verlaagd onderstel. In totaal daalde het gewicht naar 1.320 kilogram, 100 kilogram minder dan de gewone versie. Meer pk's had deze versie niet, maar door alle aanpassingen was deze 968 een veel ongefilterder ervaring dan de standaard auto.
Turbo S met 911-prestaties
Toch behoefte aan meer vermogen? Daarvoor had Porsche de 968 Turbo S op het menu staan. Deze in een geheel andere divisie. Porsche lepelde namelijk een turbomotor in de carrosserie van de 968 Clubsport. Door een vermogen van 305 pk en 500 Nm koppel sprintte deze auto in 4,7 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid was 280 km/h. Porsche produceerde slechts zestien exemplaren, allemaal bedoeld voor het Europese vasteland.
De koning van het 968-gamma was de 968 Turbo RS, een Turbo S die verder gestript was voor de racerij. Er waren twee versies: een 340 pk sterke versie voor het Adac GT kampioenschap en de 350 pk sterke versie voor Le Mans. Deze auto's zijn extreem zeldzaam: Porsche heeft maar vier exemplaren gemaakt.
Ondanks z'n grote kwaliteiten werd de 968 nooit een verkoopsucces: de clientèle liet de auto links liggen en spaarde door voor de 911. Zodoende werd de 968 de laatste Porsche sportwagen (wij vinden de Panamera althans geen volbloed sportwagen) met de motor voorin. In 1995 staakte Porsche de productie al, de auto was dus maar drie jaar in productie geweest. Er zijn er ongeveer 12.776 gebouwd. Het miskende talent van de 968 heeft één voordeel: je kunt in een briljante Porsche rijden, zonder dat je daar de hoofdprijs voor hoeft te betalen.
Om je toch een beetje deelgenoot van de 968-ervaring te maken: een video van de 968 op de Nordschleife.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen