VriMiBolide: Opel Calibra Turbo

Opel Calibra 4x4 Turbo
Opel Calibra 4x4 TurboOpel Calibra 4x4 TurboOpel Calibra 4x4 TurboOpel Calibra 4x4 TurboOpel Calibra 4x4 TurboOpel Calibra 4x4 Turbo
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Opel Calibra Turbo!

Calibra-eigenaren leken er in de afgelopen jaren alles aan te doen om het imago van Opels fraaie coupé te verpesten, maar nu de auto op leeftijd begint te komen krijgt hij langzaam de status van liefhebbersauto. Het ontwerp van de coupé dateert alweer uit 1989, maar het moet gezegd: zo oud ziet Opels coupé er zeker niet uit. Met zijn toen grensverleggende stroomlijn, gladde carosserie en rustige lijnvoering is het volgens velen nog steeds een hele mooie auto om te zien.

Dat sportieve uiterlijk maakte de Calibra echter in eerste instantie niet waar. Onderhuids was de auto grotendeels gelijk aan de Vectra A, niet bepaald een sportwagen, en ook op motorisch vlak kwamen de auto's overeen. De 115 pk van de basismotor was weliswaar dankzij de stroomlijn toch nog goed voor een top van 205 km/h, een overdreven vlotte acceleratie zat er echt niet in. Dat gold dan weer wel voor het machtige 2.0 zestienkleps blok uit de Kadett GSi 16V. Die wist met 150 pk de vaart er aardig in te krijgen.

Gelukkig kwamen er ook sterkere versies, en het kersje op de slagroom was toch wel de in 1992 geïntroduceerde 2.0i Turbo 4x4. Weliswaar was de Turbo gewoon voorzien van een viercilinder (er was ook een V6), dankzij de drukvulling kwam het blok tot een vermogen van 204 pk en een koppel van 280 Nm. Echte sportwagenprestaties waren het gevolg: het ding vloog in 6,8 seconden naar de 100, om er pas bij 245 km/h mee op te houden. Echte sportwagenprestaties dus, zoals een auto met dit uiterlijk verdiende. Bovendien was deze topversie als enige Calibra voorzien van een zesbak, absoluut een bijzonderheid in die dagen. Dezelfde aandrijflijn vond je ook in de nog zeldzamere Vectra Turbo.

De Calibra Turbo bleef in productie tot 1997 en wist geholpen door allerlei special editions ook toen nog kopers aan zich te binden. Die zullen geen spijt hebben gehad, want een echte opvolger voor de snelle Calibra kwam er niet. Wel was er een coupé van de Astra G die van opzij bezien geen twijfel liet bestaan over de familieband met zijn voorvader, maar aan de voor- en achterzijde toch iets te veel gewoon een Astra was. Of er in de nabije toekomst weer een sportcoupé van Opel komt blijft gissen. Een paar jaar geleden waren er wel hardnekkige geruchten in die richting, maar van meer dan woorden is het nog niet gekomen.

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.