VriMiBolide: Mercedes C36 AMG en C43 AMG

Mercedes C43 AMG
Mercedes C43 AMGMercedes C43 AMGMercedes C43 AMGMercedes C43 AMGMercedes C43 AMG CombiMercedes C36 AMGMercedes C36 AMGMercedes C36 AMG
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen, presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen moet losmaken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week een speciaal duo: de Mercedes C36 AMG en C43 AMG!

Aan het einde van de vorige eeuw was het vrij simpel als je een praktische, supersnelle Duitse premiumauto wilde: je ging voor een BMW M3. En natuurlijk volkomen terecht, want geen enkele andere auto bood de mix van emotie, een forse hoeveelheid vermogen en rijkwaliteiten die het merk uit München met de M3 E36 kon bieden.

Uiteraard zinde dat Audi en Mercedes-Benz niet. Audi probeerde het vanaf 1997 met de S4 (als sedan en Avant), maar de 265 pk sterke auto uit Ingolstadt was niet heet genoeg om het de BMW echt lastig te maken. Dat lukte pas aan het begin van deze eeuw met de 380 pk sterke RS4.

Mercedes-Benz was in de tussentijd ook te trots om het performancesegment helemaal aan BMW en in mindere mate aan Audi te laten. Dus zette het merk in de jaren negentig AMG aan het werk voor extra snelle versies van de C-klasse.

C36 AMG

AMG was aanvankelijk overigens nog geen eigendom van Mercedes-Benz. Pas in 1998 kreeg het merk 51 procent van de aandelen van de tuningsstal uit Affalterbach in handen, en het duurde tot 2005 tot AMG volledig eigendom van het merk uit Stuttgart was.

In 1995 opende het merk de aanval op de BMW M3 met de C36 AMG. Die had een 3,6-liter zescilinder onder de kap, goed voor 280 pk. Het karakter van de auto was echter anders dan dat van de M3: het was geen rassporter, maar meer een zeer snelle autobahnkruiser met een vijftrapsautomaat. De sprint naar 100 km/h kostte 6,7 seconden en de topsnelheid bedroeg 250 km/h.

V8

Mercedes-Benz vond echter dat deze C36 het de M3 nog niet lastig genoeg maakte, dus broedden de ingenieurs op iets heftigers. Al snel borrelde het idee op om een V8 in de C-klasse te lepelen. Daarmee zou AMG iets unieks in handen krijgen: de M3 en S4 hadden immers 'gewoon' een zescilinder onder de kap. Pas (ver) in deze eeuw zouden de (R)S4 en de M3 ook een V8 onder de kap krijgen.

De uiteindelijke creatie heette C43 AMG, waarbij het getal uiteraard een verwijzing was naar de cilinderinhoud van de V8: 4.266 cc. De grotere motor betekende ook meer vermogen: 306 pk. Dat was nog steeds minder dan de M3 toen had (die zat inmiddels op 321 pk), maar het hogere koppel (410 versus 350 Nm) was natuurlijk ook wat waard en paste prima bij het GT-karakter van de C43 AMG.

Mijlpaal

De prestaties spreken dan misschien niet extreem tot de verbeelding, toch is de C43 AMG een belangrijke auto in de rijke AMG-geschiedenis. Het is namelijk de eerste Mercedes die volledig in Affalterbach werd gebouwd sinds Mercedes-Benz een meerderheid van de aandelen in handen kreeg.

De sprint naar 100 km/h kost de C43 AMG 5,7 seconden, en ook hier grijpt de begrenzer in bij 250 km/h. Zonder begrenzer behoort 270 km/h tot de mogelijkheden.

AMG heeft in totaal 4.200 exemplaren van de C43 AMG gebouwd; deze versie is dus nog zeldzamer dan de C36 AMG. Van het totale aantal geproduceerde C43 AMG's was ongeveer 80 procent een sedan en 20 procent een Combi.

De situatie van eind jaren negentig is een behoorlijk contrast met die van nu: nu is het AMG dat in vrijwel elk segment de sterkste auto in het gamma heeft ...

Hier een video van een Nederlandse C43 AMG op de Nordschleife:

Video

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.