AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

VriMiBolide: Ford Supervan

Ford Supervan
Ford Supervan
Ford Supervan
Ford Supervan
Ford Supervan
Ford Supervan
Ford Supervan
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Ford Supervan!

Wat krijgen we nou, een bedrijfswagen in de VriMiBolide? Jazeker, wel als het een Supervan van Ford betreft, want die verdienen door hun extremiteit alle drie zeker een plekje in deze rubriek. Want Ford flikte dit kunstje niet één keer bij wijze van grapje. Nee, het bedrijf verzorgde tot drie keer toe een Transit met genoeg vermogen om een supercar het snot voor de ogen te rijden.

Het begon in 1971 tijdens een paasbijeenkomst van auto-enthousiastelingen op het Engelse Circuit van Brands Hatch. Daar toonde Ford een wel heel bijzonder bestelbusje in de vorm van de eerste Supervan. Van buiten zag het eruit als een Transit met hele brede banden, maar onderhuids was het een compleet ander beestje. Het chassis kwam van een GT40 en in de voormalige laadruimte was de dik 400 pk sterke 4,9-liter V8 racemotor gemonteerd. Volgens Ford haalde de originele Supervan daarmee 240 kilometer per uur, al was de aerodynamica zo dramatisch dat dat niet aan te raden was.

Dertien jaar later gaat Ford op herhaling. Inmiddels is er een nieuwe generatie Transit en op basis daarvan komt de Supervan 2 (foto's 3-4). Een glasvezel koetswerk dat, met de ervaring van het origineel in het achterhoofd, werd aangepast voor betere aerodynamica. Onderhuids was het busje een Groep C racewagen en ook de motor had racegenen: een 3,9-liter Cosworth V8. Die zorgde ervoor dat de Supervan 2 tijdens tests op Silverstone gemeten werd op een snelheid van bijna 300 km/h.

Maar het kon nog wel wat extremer en de voorlopig gekste variant is de Supervan 3 die in 1995 werd gelanceerd. Een iets kleinere replica van het koetswerk van de nieuwe Transit werd op een het chassis van de Supervan 2 geplaatst en de motor betrok men wederom bij Cosworth. Dit keer een 3,5-liter V8 die uit de Formule 1 afkomstig was en 650 pk op de achterwielen spuugde. Het koetswerk werd bovendien volledig verbouwd om te zorgen dat de Supervan 3 niet letterlijk de lucht in zou vliegen. Overigens is die laatste generatie nog steeds in rijdende conditie, maar inmiddels voorzien van een 3,0-liter V6 Pro Sports motor. Het bleek een beetje te kostbaar om de Formule 1-motor draaiende te houden.

Origineel beeld van de originele Supervan:

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren