VriMiBolide: Chrysler 300C SRT-8

Chrysler 300C HEMI 6.1 V8 SRT-8
Chrysler 300C SRT-8Chrysler 300C SRT-8Chrysler 300C SRT-8Chrysler 300C HEMI 6.1 V8 SRT-8Chrysler 300C HEMI 6.1 V8 SRT-8Chrysler 300C HEMI 6.1 V8 SRT-8Chrysler 300C SRT8 Touring
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Chrysler 300C SRT-8!

In de week waarin het merk volledig in handen van Fiat overging leek ons een Chrysler als VriMiBolide wel toepasselijk. De 300C SRT-8 is geknipt voor de taak, en vertegenwoordigt de Amerikaanse merkwaarden in ieder geval met verve. De 300C werd in 2004 gelanceerd, en wist direct de handen op elkaar te krijgen met z'n uitzonderlijk stoere, vierkante design.

De lage raampartij, gigantische wielkasten en hoge kop en kont lieten de uitstraling van de auto balanceren tussen chic en fout, en dat viel blijkbaar bij veel mensen in de smaak. Speciaal voor de Europese markt volgde er kort na de introductie van de sedan bovendien een Touring: bijna dezelfde uitstraling, maar dan met de hier zo geliefde vijfdeurs carrosserievorm.

Leuk en aardig, maar met een 2.7 V6 benzine- of 3.0 CRD-dieselmotor was het lastig om een bij de uitstraling passend rookgordijn neer te leggen. Met de 5.7 V8 ging dat al een stuk beter, maar het echte klapstuk volgde in 2006: de SRT-8 werd gelanceerd. Een 6.1 V8, 425 pk, een automaat en achterwielaandrijving stonden garant voor lomp Amerikaans rijplezier van een niveau dat we toen al jaren niet meer gezien hadden.

Normaal wegrijden met de auto was bijna niet te doen, en dat gold al net zo goed voor z'n nog iets opvallender Dodge-derivaten Magnum en Charger. Ondanks de wielspin slaagde de grote sedan erin de sprint naar 100 km/h in 5,4 seconden af te leggen, van 80 naar 120 was al in 3 seconden achter de rug.

Natuurlijk zag de SRT-8 er iets dikker uit dan z'n standaard-broeders, maar gezien het vermogenspotentieel viel het eigenlijk allemaal nog wel mee. Chrysler vond zelf kennelijk ook dat dit model zonder uitbundig spoilerwerk wel opvallend genoeg was, en hield het bij wat subtiele versiering. Net als het optrekken gaat ook het afschrijven bij een SRT-8 overigens vrij snel, waardoor een goed exemplaar van dit beest nu voor rond de 20.000 euro te vinden moet zijn.

Video

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.