Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

VriMiBolide: BMW Z8

39
VriMiBolide: BMW Z8
VriMiBolide: BMW Z8VriMiBolide: BMW Z8VriMiBolide: BMW Z8VriMiBolide: BMW Z8VriMiBolide: BMW Z8VriMiBolide: BMW Z8VriMiBolide: BMW Z8VriMiBolide: BMW Z8VriMiBolide: BMW Z8VriMiBolide: BMW Z8VriMiBolide: BMW Z8VriMiBolide: BMW Z8
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
26 juli 2013 om 14:55
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de BMW Z8!

Eigenlijk is de Z8 maar een vreemde eend in de bijt tussen de producten die BMW doorgaans op de markt zet. De auto heeft overduidelijk retro-elementen, maar ziet er tegelijkertijd modern en tijdloos uit. In die laatste elementen herkennen we Aston Martin, en dat is niet zo vreemd: de lijnen van de Z8 hebben we te danken aan Henrik Fisker, de man die naast zijn eigen producten ook verantwoordelijk is voor de huidige Aston-designtaal. De manier waarop de man de tijdloosheid wist te combineren met een overduidelijke hint naar de klassieke BMW 507 viel bij velen erg in de smaak. Helaas voor die velen lag de auto niet binnen bereik: de Z8 kostte in Nederland vier ton in guldens.

Het interieur van de in 1999 geïntroduceerde Z8 was minstens zo bijzonder als de buitenzijde. De klokken staan in het midden, het stuur heeft liefst 12 spaken, en het geheel is compleet ondergedompeld in leer en aluminium. Dat leer was vaak ook nog eens rood van kleur, waardoor de Z8-rijder helemaal een bijzonder uitzicht had.

Om al deze pracht en praal adequaat in gang te zetten voorzagen de Duitsers dit topmodel van de V8 uit de M5. Dat betekende 400 pk en 500 Nm, genoeg voor een sprint van 0-100 in 4,7 seconden en de montage van een begrenzer op 250 km/h. De motor was altijd gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dat noopte BMW-verfraaier Alpina tot een bijzondere stap: de Alpina V8 Roadster heeft niet meer, maar minder vermogen dan de Z8 die als basis dient. Dit komt omdat de automaat die Alpina monteerde 375 pk wel genoeg vond. Daar had de bak eigenlijk ook wel gelijk in, want ook als Alpina kwam de Z8 prima van z'n plaats. Geheel in lijn met het karakter van de automaat stelde het bedrijf de auto iets zachter af en monteerde het banden met zachtere wangen. De Alpina V8 Roadster was dan ook een heel andere auto dan de BMW: zachter en meer gericht op cruisen in plaats van racen. Dat de markt voor de extra bijzondere tweezitter vooral in de Verenigde Staten ligt bewezen de verkoopcijfers: van de 555 geproduceerde exemplaren verdwenen er 450 naar de overkant.

BMW produceerde uiteindelijk 5.703 Z8's. Wie denkt dat eentje daarvan verloren is gegaan in de James Bondfilm 'The world is not enough' heeft het mis: dat was een replica. Gelukkig maar, want deze toekomstige klassieker is toch echt te bijzonder om door te zagen. Te duur ook trouwens: wie er nu eentje wil moet minstens een ton meebrengen.

  • Houd me op de hoogte over de BMW Z8
BMW BMW Z8

Uitgelicht aanbod

    BMW Z8 5.0 Roadster | SLECHTS 1270 KM | TOPSTAAT | HARD+SOFTTOP |

    BMW Z8 5.0 Roadster | SLECHTS 1270 KM | TOPSTAAT | HARD+SOFTTOP |

    • 2002
    • 1.270 km

    € 289.500

    BMW Z8 5.0 Hardtop - 24.000KM

    BMW Z8 5.0 Hardtop - 24.000KM

    • 2000
    • 24.660 km

    € 260.000

    BMW Z8 Roadster 5.0 V8 Zwart met soft crema/zwarte interieur ZEER UNIEK

    BMW Z8 Roadster 5.0 V8 Zwart met soft crema/zwarte interieur ZEER UNIEK

    • 2002
    • 27.205 km

    € 249.900

Meer BMW Z8 occasions

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW Z8 specificaties
  • BMW Z8 occasions
  • BMW Z8 video's
Advies en informatie
  • BMW Z8 tests
  • BMW Z8 gebruikersreviews
  • BMW Z8 index
PREMIUM
BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

Over het uiterlijk van de nieuwe 4-serie Gran Coupe kun je al een halve editie van AutoWeek...

Lees meer
BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

Vier jaar lang stond deze BMW M3 in de tuin van de vader van Laurens Westerdijk in weer en...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Smit Oletha: 'Z8 Coupé' op Z4-basis

    Smit Oletha: 'Z8 Coupé' op Z4-basis

    17
    • 3 september 2021
  • Nieuws
    De neonverlichting van de BMW Z8 - De Vluchtstrook

    De neonverlichting van de BMW Z8 - De Vluchtstrook

    26
    • 8 augustus 2021
  • Nieuws
    BMW Alpina V8 Roadster

    BMW Alpina V8 Roadster

    • 3 januari 2003
  • Autotest
    BMW Z8 (2001)

    BMW Z8 (2001)

    1
    • 2 juli 2002
Merk
Merk
  • BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    29
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    BMW XM: 650 pk sterk plug-in hybride bakbeest

    BMW XM: 650 pk sterk plug-in hybride bakbeest

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift gelekt

    BMW 3-serie facelift gelekt

    62
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan 30 procent goedkopere accu's'

    'BMW werkt aan 30 procent goedkopere accu's'

    48
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW iX1: tot 438 kilometer actieradius

    Elektrische BMW iX1: tot 438 kilometer...

    39
    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden