VriMiBolide: BMW Z8
Eigenlijk is de Z8 maar een vreemde eend in de bijt tussen de producten die BMW doorgaans op de markt zet. De auto heeft overduidelijk retro-elementen, maar ziet er tegelijkertijd modern en tijdloos uit. In die laatste elementen herkennen we Aston Martin, en dat is niet zo vreemd: de lijnen van de Z8 hebben we te danken aan Henrik Fisker, de man die naast zijn eigen producten ook verantwoordelijk is voor de huidige Aston-designtaal. De manier waarop de man de tijdloosheid wist te combineren met een overduidelijke hint naar de klassieke BMW 507 viel bij velen erg in de smaak. Helaas voor die velen lag de auto niet binnen bereik: de Z8 kostte in Nederland vier ton in guldens.
Het interieur van de in 1999 geïntroduceerde Z8 was minstens zo bijzonder als de buitenzijde. De klokken staan in het midden, het stuur heeft liefst 12 spaken, en het geheel is compleet ondergedompeld in leer en aluminium. Dat leer was vaak ook nog eens rood van kleur, waardoor de Z8-rijder helemaal een bijzonder uitzicht had.
Om al deze pracht en praal adequaat in gang te zetten voorzagen de Duitsers dit topmodel van de V8 uit de M5. Dat betekende 400 pk en 500 Nm, genoeg voor een sprint van 0-100 in 4,7 seconden en de montage van een begrenzer op 250 km/h. De motor was altijd gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dat noopte BMW-verfraaier Alpina tot een bijzondere stap: de Alpina V8 Roadster heeft niet meer, maar minder vermogen dan de Z8 die als basis dient. Dit komt omdat de automaat die Alpina monteerde 375 pk wel genoeg vond. Daar had de bak eigenlijk ook wel gelijk in, want ook als Alpina kwam de Z8 prima van z'n plaats. Geheel in lijn met het karakter van de automaat stelde het bedrijf de auto iets zachter af en monteerde het banden met zachtere wangen. De Alpina V8 Roadster was dan ook een heel andere auto dan de BMW: zachter en meer gericht op cruisen in plaats van racen. Dat de markt voor de extra bijzondere tweezitter vooral in de Verenigde Staten ligt bewezen de verkoopcijfers: van de 555 geproduceerde exemplaren verdwenen er 450 naar de overkant.
BMW produceerde uiteindelijk 5.703 Z8's. Wie denkt dat eentje daarvan verloren is gegaan in de James Bondfilm 'The world is not enough' heeft het mis: dat was een replica. Gelukkig maar, want deze toekomstige klassieker is toch echt te bijzonder om door te zagen. Te duur ook trouwens: wie er nu eentje wil moet minstens een ton meebrengen.