VriMiBolide: Audi RS2 Avant

Techno Classica Essen 2010 | Audi RS2
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week de moeder aller RS-modellen: de Audi RS2 Avant!

Waarschijnlijk is Audi hét merk voor liefhebbers van bizar snelle stationwagons, denk maar eens aan de laatste RS6 Avant, die met z'n 580 pk sterke 5,0-liter biturbo V10 de concurrentie aftroefde. In 1994 begon het RS verhaal echter met de helft van dat cilinderaantal, de RS2 Avant was voorzien van een 2,2-liter vijf-in-lijn met één turbo. Mede dankzij die karakteristieke motor wist dit vierwielaangedreven kanon de RS-naam in één (turbo)klap stevig in de herinnering vast te graven.
Begin jaren '90 besloot men bij Audi dat het tijd was om middels een speciaal model de naam van het merk van meer elan te voorzien. Aangezien Quattro GmbH, dat tegenwoordig alle RS modellen bouwt, toen nog niet bestond, wendde men zich tot de firma Porsche. Die namen als basis de Audi 80 Avant S2, die voorzien van een 2,2-liter vijfcilinder met turbo al een gezond vermogen van 230 pk ontwikkelde. Mede door het vervangen van de standaard KKK turbo door een groter exemplaar voorzien van een intercooler, verbeterde brandstofinjectoren en nieuw ontworpen nokkenassen werd het vermogen opgestuwd naar 315 pk. Daarmee kon de über-station in 4,8 seconden naar de 100 sprinten en een topsnelheid van 262 kilometer per uur halen. Door de Quattro vierwielaandrijving werd de RS2 Avant op het sprintje van 0-30 mijlen per uur door het Britse AutoCar zelfs sneller geklokt dan de McLaren F1.

Opvolging
Maar Porsche liet het niet alleen bij meer vermogen, de ophanging en remmen werden eveneens door Porsche ontwikkeld, hoewel het materiaal van de remmerij van Brembo afkomstig was. De auto werd in de Rossle-Bau fabriek in Zuffenhausen gebouwd, dezelfde fabriek waar ook de Porsche 959 vandaan kwam. Oorspronkelijk zouden er 2.200 RennSports gebouwd worden, maar door de overweldigende vraag werden dit er uiteindelijk 2.891.
De spirituele opvolger van de RS2 Avant kwam in 1999 in de vorm van de RS4 Avant. Die leverde 380 pk uit een geblazen 2,7-liter V6, waarna in 2006 de eerste RS4 Avant met ongeblazen motor kwam, de 4,2-liter V8 schopte het to 420 pk. Deze herfst kunnen we kennis gaan maken met de nieuwste RS4 Avant die met 450 pk de trotse traditie van supersnelle stations voortzet.

Video

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.