VriMiBolide: Alfa Romeo 155 Q4
In 1986 nam Fiat Alfa Romeo onder zijn hoede, dat destijds in zware problemen verkeerde. Het Italiaanse merk was er financieel slecht aan toe, dus werd er door Fiat voor een nieuwe aanpak gekozen. De Alfa 75, de voorganger van deze VriMiBolide, had achterwielaandrijving. Dat was iets waar Alfa Romeo om bekend stond, maar toch moest en zou het wijken voor voorwielaandrijving om de kosten te drukken.
Zo gebeurde het dat de Alfa Romeo 155 op het onderstel van de Fiat Tipo kwam te staan, met voorwielaandrijving dus. Dat zorgde er aan de ene kant voor dat de productie goedkoper werd, aan de andere kant verdween wel het karakter van Alfa Romeo met haar achterwielaandrijving. Om daarop in te spelen, deed moederconcern Fiat een greep in haar Lancia-stal en schroefde het merk de Q4 vierwielaandrijving en de 2,0-liter turbo van de Delta Integrale in de Alfa Romeo 155. De 155 Q4 was geboren!
De auto had de zware taak om de 155 uit de schaduw te helpen van de 75, die door liefhebbers van het merk werd gezien als 'de laatste echte Alfa Romeo'. De geblazen 2,0-liter zestienklepper uit de Delta maakte, in combinatie met de vierwielaandrijving, van de 155 een rappe sedan. In 7 seconden schoot de bijna 1.400 kilo wegende vierdeurs naar de 100 km/h, om bij 225 km/h pas op te houden met versnellen.
Ondanks deze cijfers was de Q4 niet echt een succes te noemen. Er werden er slechts zo'n 2.500 geproduceerd van 1992 tot en met 1996. Naar verluidt zijn er maar 35 van deze Q4's officieel in Nederland geleverd. Nu is de 155 überhaupt redelijk uit het Nederlandse straatbeeld verdwenen, maar een Q4 is echt een zeldzaamheid in ons land.
Als je er al één te koop vindt, zijn ze stevig aan de prijs. Een net exemplaar met een lage kilometerstand kost je al snel 10.000 euro, maar dan heb je wel een mooi stukje Italiaanse sportiviteit en exclusiviteit op je oprit staan!