AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Vrachtvervoer Rotterdam voortaan op biodiesel
Vanaf vandaag is het op de maasoever bij Rotterdam voor vrachtverkeer mogelijk om biodiesel B30 te tanken. Dit mengsel van biodiesel en fossiele diesel moet helpen de CO2-uitstoot rond de havenstad terug te dringen.
Voor het project werken een negental bedrijven, waaronder vervoerders, leveranciers en pomphouders samen. De nieuwe brandstof is een mengsel van 30% biodiesel, geproduceerd uit restvetten, en 70% fossiele diesel en vrachtwagens kunnen met slechts enkele kleine technische wijzigingen geschikt worden gemaakt voor deze brandstof. De kosten voor biodiesel zullen waarschijnlijk enkele centen per liter meer bedragen dan reguliere diesel.
Behalve de reductie van CO2 dient het project ook het doel om meer ervaring op te doen met het rijden op alternatieve brandstoffen. Op den duur moet het zo mogelijk worden voor de transportsector om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen. Het project werd opgezet door het Rotterdam Climata Initiative, dat zich ten doel heeft gesteld de CO2-uitstoot in Rotterdam in 2012 met 50% te verminderen ten opzichte van 1990.
Behalve de reductie van CO2 dient het project ook het doel om meer ervaring op te doen met het rijden op alternatieve brandstoffen. Op den duur moet het zo mogelijk worden voor de transportsector om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen. Het project werd opgezet door het Rotterdam Climata Initiative, dat zich ten doel heeft gesteld de CO2-uitstoot in Rotterdam in 2012 met 50% te verminderen ten opzichte van 1990.
Plaats een reactie