Voortborduren: Saipa introduceert 232
Het modellenbeleid van Saipa is wat moeilijk te doorgronden: de in juli 2013 gepresenteerde Tiba was de hatchbackversie van een bestaande sedan, maar nu komt er weer een sedan op diezelfde basis. De 232 onderscheidt zich in elk geval van zijn vijfdeursbroeder door een andere, wat stoerdere neus. Ook aan de achterkant hebben de Iraniërs zich er niet al te gemakkelijk vanaf gemaakt, want dankzij de apart gevormde achterlichten en het 'kneepje' in de kofferbak is de 232 redelijk herkenbaar.
Onder de nieuwe huid schuilt een stokoude basis: net als de Saipa's die de 232 voorgingen is deze vierdeurs gebaseerd op de Kia Pride. Die auto vloeide op zijn beurt weer voort uit de Mazda 121, die zijn leven begon als Ford Festiva. De Festiva werd in 1986 geïntroduceerd, dus er is alle reden om aan te nemen dat de ontwikkelingskosten inmiddels wel zijn terugverdiend.
Het motorblok is iets minder ouderwets dan het onderstel. De 1,5-liter viercilinder vindt zijn oorsprong in Korea, maar is naar verluidt flink aangepast. Het blokje stuurt via een handgeschakelde vijfbak 80 pk naar de voorwielen, en neemt in de stad 7,2 en op de snelweg 5,6 liter benzine per 100 km tot zich. Ondanks de zeer redelijke standaarduitrusting weegt de 232 iets meer dan een ton. De prijs is nog niet bekend, maar naar verwachting blijft die bescheiden.