Voor €13.000 koop je een van deze enorme SUV's: trailertrekkers met vleugje chic
DIkke Range Rover...
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Imposant, ruim, luxueus, terreinwaardig, comfortabel … De full-size premium-SUV kent veel kwalificaties. Ingewikkelde techniek en bodemloze put zijn dat ook, maar daar wil de liefhebber liever niet aan denken. En sommigen hebben nu eenmaal een alleskunner nodig. Als trekker van paardentrailer of marktkraam, of om simpelweg niet uit de toon te vallen in het Gooi of de PC Hooftstraat.
Wij portretteren de eerste onder zijn gelijken - de Range Rover V8 Vogue - en zetten daar nu eens niet de geijkte BMW X5 of Porsche Cayenne naast, maar twee net-niet premiummodellen. Hebben die een aantrekkelijker waar-voor-je-geld-verhouding? Om nog genoeg achter de hand te houden teneinde die mastodonten rijdend te houden, leggen we de grens bij 14 mille.
Range Rover Vogue V8 - 2003 - 217.364 kilometer - €12.950
Het begint al goed met deze Range Rover: de verkopende partij (een bedrijf dat bijna 100 jaar bestaat, dus een pre als het om vertrouwen gaat) meldt dat vanaf 2018 meer dan €10.000 in de TF-976-R is geïnvesteerd, waaronder een nieuwe motor - de van BMW afkomstige 4.4-V8. Vinden wij relatief snel voor zo’n grote machine met iets meer dan twee ton ervaring. Anderzijds kan de volgende eigenaar er hopelijk lang mee doen en dat tegen lagere kosten. Over kosten gesproken; de vraagprijs valt ruim binnen ons budget en daarvoor krijg je een indrukwekkende vierwieler die er vanbuiten en vanbinnen uitstekend uitziet, maar waar toch nog twee puntjes op de i moeten worden gezet: de bekleding van de bestuurdersstoel is niet okselfris meer en in het dashboard missen de schermpjes een aantal pixels.
Kun je daarvoor mooi die duizend pop gebruiken. Een Range Rover is geen schone schijn. Zet ‘m in de lage gearing en over gaat deze edele Brit door- en overheen. Laat de motor net boven stationair toerental draaien en hij klimt, kruipt en trekt dat het een lieve lust is. Weer naar beneden is dankzij hill descent control net zo gemakkelijk. De luchtvering zorgt ervoor dat de inzittenden er niet te veel van merken (en op de snelweg zakt hij enkele centimeters voor een strakkere wegligging en minder luchtweerstand) en zich kunnen baden in weelde (leer, hout, tapijt). Bedenk het en het is aanwezig in de Vogue, tot televisie aan toe - al werkt de tv alleen maar als je stilstaat. De gebruikte materialen zijn hoogstaand, de lay-out van het interieur is prachtig en wie ooit achter het stuur van een Range Rover heeft gezeten, weet wat we bedoelen met het betere king of the road-gevoel. Kortom: een Range Rover geeft veel, maar vraagt daar ook heel veel voor terug, want de exploitatiekosten zijn net zo imposant ...
Signalement
Merk Range Rover
Type Vogue V8
Bouwjaar mei 2003
Kilometerstand 217.364
Vraagprijs €12.950
Waar te koop? Autobedrijf De Croon B.V., Twello
Technische gegevens
Motor V8, 4.398 cc
Max. vermogen 210 kW/282 pk bij 5.400 tpm
Max. koppel 440 Nm bij 3.600 tpm
Leeggewicht 2.435 kilo
Bagageruimte 535 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 3.500 kilo
Gem. verbruik 1 : 6,2 (NEDC)
0-100 km/h 9,2 s
Topsnelheid 208 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Cadillac SRX 4.6 V8 AWD Sport Luxury - 2004 - 72.589 kilometer - €12.950
‘Standard of the world’ noemde Cadillac zichzelf. Een krappe eeuw geleden zat daar zeker wat in toen men machtige V12- en zelfs V16-motoren in de mooiste, naar wens van de klant gebouwde, carrosserieën plaatste. En wie kent niet de staartvinnengekte die in 1959 door Cadillac werd ‘gewonnen’? Sindsdien is veel van het prestige van het General Motors-topmerk verdwenen en is men - zeker hier - niet zo happig op het plastic fantastic-gehalte. Een behoorlijke afschrijving voor Caddy-eigenaren is het gevolg. Voor diegenen die een luxe SUV wensen, kan de SRX daarom een financieel behapbaar alternatief voor de dure Range Rover zijn. Want zie nu deze vers uit Zweden geïmporteerde Cadillac SRX: voor dezelfde vraagprijs staat een minstens zo volumineus vervoermiddel voor je deur, maar dan met een kilometerstand die slechts een derde van die van de Brit bedraagt! Ook weegt hij ruim 400 kilo minder en is iets minder onzuinig, dus als de maandlasten ertoe doen, dan heeft de Cadillac een streepje voor. Dat levert hij meteen weer in als het om terreincapaciteiten gaat, want alhoewel uiteraard eveneens voorzien van vierwielaandrijving, is de SRX gebaseerd op een personenautoplatform. Een alleskunner is het derhalve niet. En wie vervolgens denkt een SUV te hebben met de rijeigenschappen van een gewone auto, moeten we (eveneens) teleurstellen: de SRX staat vrij soft op zijn wielen.
De 4.6-V8 is krachtig, alert en niet nerveus. Prima. Het interieur is ruim en comfortabel en voorzien van alle luxe (maar niet zo overdadig als de Vogue), maar een en ander oogt en voelt toch minder rijk aan. Jammer is dat de achterbank gefixeerd is, want dat maakt deze reus in sommige gevallen minder handig dan de eerste de beste bescheiden hatchback. Wel mag hij 3,5 ton geremd trekken. Ook als occasion blijft zo’n SRX dus een gevalletje love it or hate it.
Signalement
Merk Cadillac
Type SRX 4.6 V8 AWD Sport Luxury
Bouwjaar december 2004
Kilometerstand 72.589
Vraagprijs €12.590
Waar te koop? M.I.C. Exclusive, Heinkenszad
Technische gegevens
Motor V8, 4.572 cc
Max. vermogen 239 kW/320 pk bij 6.400 tpm
Max. koppel 427 Nm bij 4.400 tpm
Leeggewicht 2.051 kilo
Bagageruimte n.b.
Max. aanhanger geremd 3.500 kilo
Gem. verbruik 1 : 7,1 (NEDC)
0-100 km/h 7,4 s
Topsnelheid 225 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Volkswagen Touareg 4.2 V8 FSI - 2008 - 168.939 kilometer - €13.950
Met Ferdinand Piëch aan het hoofd leek niets te gek voor Volkswagen: een zescilinder in de Golf, een achtpitter voor de Passat, een topsedan (Phaeton) en een über-SUV (Touareg) met naar keuze tien- en twaalfcilinders … Niet alles werd een succes, maar de Touareg bleek een blijvertje. Maar hoewel er ‘Volkswagen’ op stond, gingen ze nimmer weg voor afbraakprijzen, zodat de occasionmarkt kansen biedt voor diegene die geen vele tienduizenden euro’s op een nieuwe kon of kan kapotslaan. Zoals deze Volkswagen Touareg die zijn duizend euro hogere vraagprijs rechtvaardigt met zijn jongere leeftijd. Bovendien spreekt de verkoper over garantie bij de import-Duitser - overigens zonder in te gaan op details. (Motor)vermogen, trekkracht, prestaties en benzinedorst komen aardig overeen met de andere twee.
Op het gebied van gebruikte materialen en afwerking plaatsen we hem dichter bij de Brit dan bij de Amerikaan. Zo vormt het bruine leer een smaakvolle match met de zwarte lak, maar als het gaat om terreincapaciteiten, dan liggen de kaarten precies andersom. Verder heeft de Touareg een minder ‘zelfbewuste’ uitstraling dan de Range Rover, maar een doetje is het geenszins. Inzittenden en hun bagage hebben volop de ruimte en op het gebied van rijeigenschappen biedt deze SUV een prettige combinatie van comfort en sportiviteit, wat echter niet verhult dat de Touareg natuurlijk een grote en wat logge jongen is. Op het gebied van goodies komt de Volkswagen goed mee: veel is aan boord, waarbij we denken dat de SRX nog iets uitgebreider is uitgerust, maar dat de Touareg een rijker gevoel geeft. Maar allebei moeten ze op dit punt de Range Rover voor zich dulden. Dat zal ook gelden voor de exploitatiekosten, waarbij de Amerikaan op dat gebied zomaar de goedkoopste van dit kloeke trio zou kunnen zijn.
Signalement
Merk Volkswagen
Type Touareg 4.2 V8 FSI
Bouwjaar juli 2008
Kilometerstand 168.939
Vraagprijs €13.950
Waar te koop? Autobedrijf Westzicht B.V., Apeldoorn
Technische gegevens
Motor V8, 4.163 cc
Max. vermogen 257 kW/350 pk bij 6.800 tpm
Max. koppel 440 Nm bij 3.500 tpm
Leeggewicht 2.307 kilo
Bagageruimte 555 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 3.500 kilo
Gem. verbruik 1 : 7,2 (NEDC)
0-100 km/h 7,5 s
Topsnelheid 234 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke alleskunner zouden we op jouw oprit mogen parkeren?
Op het gebied van uitstraling en terreincapaciteiten is van dit trio de Range Rover Vogue alleenheerser. Dat zal vermoedelijk ook gelden voor de maandlasten. Wie niet in stijl failliet wil gaan en genoegen neemt met wat minder flair en meer beleg op brood, vormt de relatief goedkope Cadillac SRX een exotisch alternatief. De Volkswagen Touareg zit op veel vlakken er precies tussenin. Wat zou jouw keuze zijn?
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Range Rover 4.4 V8 Vogue '02 Leder Clima Cruise Inruil mogelijk
- 2002
- 205.822 km

Land Rover Range Rover 4.4 V8 SE
- 2002
- 180.241 km

Land Rover Range Rover BWJ 2003 4.4 V8 286 PK Vogue AUTOMAAT / TREKHAAK / STOELVERW. / LEDER / SCHUIF PANODAK / MEMORY STOELEN / PDC / LMV / NAVI / CLIMA / CRUISE
- 2003
- 270.725 km