Volvo verkleint Polestar-aandeel fors, maar samenwerking blijft
Van bijna de helft, naar 18 procent
Volvo verkleint zijn aandeel in zustermerk Polestar fors. Dat strookt met eerdere beloftes over een grotere afstand tussen de twee, al kun je in de toekomst nog steeds gewoon bij de Volvo-dealer terecht met je Polestar.
Volvo en Polestar zijn allebei onderdeel van het Chinese Geely-concern, maar het zijn ook allebei (enigszins) zelfstandige bedrijven binnen dat concern. Althans: dat gaat vanaf nu het geval zijn. Tot nu toe was het meer één cluster, want Polestar was ooit de sport-divisie van Volvo en geldt sinds 2017 weliswaar als een apart merk, maar wel een dat in alles heel sterk op Volvo leunt.
Dat moet anders, vinden ze bij Geely, dus verkoopt Volvo een fors deel van zijn Polestar-aandelen. In totaal gaat het om 62,7 procent van de 49,5 procent die Volvo sinds 2021 bezit. Volvo blijft daarmee een belang houden van 18 procent in Polestar, maar de twee nemen wel nadrukkelijk meer afstand van elkaar. Polestar zegt zelf dat het zo ‘zijn reis voortzet om een onafhankelijk, exclusief performancemerk te worden’. Polestar is binnen het Geely-concern niet langer een subdivisie van Volvo, maar staat voortaan op één lijn met Volvo, Lotus, Proton, Smart en alle andere merken die dit groeiende gigabedrijf voert.
Het verschuiven van de aandelen betekent niet dat de mensen van Polestar en Volvo elkaar nooit meer spreken. Op het gebied van R&D blijft er sprake van veel samenwerking tussen de twee en uiteraard verwachten we in de toekomst auto’s die technisch veel overeenkomsten vertonen. Misschien nog wel belangrijker, althans voor klanten, is dat Volvo en Polestar blijven samenwerken als het gaat om aftersales. Polestar-rijders kunnen in de toekomst gewoon bij Volvo-dealers terecht voor onderhoud en reparaties.