AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Volvo V60: vooral voor Europa
100
Nu we inmiddels gewend zijn aan het lijnenspel van de Volvo S60, is het tijd voor de volgende stap. Daarom trekt het Zweedse merk nu het doek van de V60.
Volvo benadrukt nog maar eens de sportiviteit van de 60-reeks: "Onze sportwagon is niet ontworpen om met de traditionele stationwagons te concurreren. We wilden deze auto zo veel mogelijk coupégenen meegeven. Voor wie veel ruimte wil, hebben we de V70 en XC70 in het gamma.''
Het Zweedse merk belooft dezelfde, sportieve rijeigenschappen als in de S60. Op de Europese markt behoort een sportchassis tot de standaarduitrusting. Op andere markten behoort het zogenaamde 'Tourchassis' tot de standaarduitrusting en staat 'ons' sportchassis op de optielijst.
Alle versies zijn bovendien leverbaar met het Four-C Adaptive chassis (Continuously Controlled Chassis Concept). De software van de vierwielaandrijving is aangepast voor extra sportiviteit. Net als de S60 is de V60 standaard voorzien van Advanced Stability Control. Het systeem detecteert in een zeer vroeg stadium overmatig overhellen van de auto.
Genoeg over de dynamische capaciteiten, hoe zit het met het praktisch nut? Om te beginnen is de achterbank neerklapbaar in de verhouding 40/20/40. Ook de passagiersstoel voorin kan worden neergeklapt. De hoofdsteunen achter kunnen elektronisch weggeklapt worden. De laadopening heeft een maximumbreedte van 1.095 millimeter. De bagageruimte heeft zonder neergeklapte achterbank een inhoud van 430 liter.
Het Zweedse merk belooft dezelfde, sportieve rijeigenschappen als in de S60. Op de Europese markt behoort een sportchassis tot de standaarduitrusting. Op andere markten behoort het zogenaamde 'Tourchassis' tot de standaarduitrusting en staat 'ons' sportchassis op de optielijst.
Alle versies zijn bovendien leverbaar met het Four-C Adaptive chassis (Continuously Controlled Chassis Concept). De software van de vierwielaandrijving is aangepast voor extra sportiviteit. Net als de S60 is de V60 standaard voorzien van Advanced Stability Control. Het systeem detecteert in een zeer vroeg stadium overmatig overhellen van de auto.
Genoeg over de dynamische capaciteiten, hoe zit het met het praktisch nut? Om te beginnen is de achterbank neerklapbaar in de verhouding 40/20/40. Ook de passagiersstoel voorin kan worden neergeklapt. De hoofdsteunen achter kunnen elektronisch weggeklapt worden. De laadopening heeft een maximumbreedte van 1.095 millimeter. De bagageruimte heeft zonder neergeklapte achterbank een inhoud van 430 liter.
Motoren
De basismotorisering is de 1.6 GTDi. Als T3 is het vermogen 150 pk, de T4 schopt het tot 180 pk en 240 Nm. Met tijdelijke overboost is dit 270 Nm. Daarna is er de 2.0 GTDi. Deze levert als 2.0T 203 pk en 300 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 7,9 seconden (automaat: 8,4 seconden). De topsnelheid van de auto is 230 km/h. Later volgt ook de 2.0 GTDi met een vermogen van 240 pk en een koppel van 320 Nm.
Voor wie nog meer wil, is er de nieuwe T6. Deze heeft een cilinderinhoud van 3,0 liter en dankzij de onvermijdelijke turbotechniek is het vermogen 304 pk. Het maximumkoppel is 440 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 6,6 seconden en de topsnelheid is 250 km/h. Het gemiddeld verbruik is 10,2 liter per 100 kilometer. De kracht gaat via een Geartronic-automaat naar alle vier de wielen.
Dieselen kan natuurlijk ook. De eenvoudigste diesel is voor onze markt meteen ook de belangrijkste. De 115 pk sterke 1.6 D Drive voldoet namelijk zeer waarschijnlijk aan de regels voor 20 procent bijtelling. De 2.0D heeft een vijfcilinder turbodiesel onder de kap, die goed is voor 163 pk en 400 Nm. De topsnelheid is 220 km/h (automaat: 215 km/h). De sterkste diesel is de D5, die goed is voor 205 pk en 420 Nm. De topsnelheid is met beide transmissies 230 km/h.
Het grote publiek kan op de Autosalon van Parijs voor het eerst kennismaken met de V60. Jaarlijks wil Volvo 50.000 V60's bouwen. 90 procent van die auto's blijft in Europa. De vijf grootste markten zijn Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Italië en Duitsland.
Voor wie nog meer wil, is er de nieuwe T6. Deze heeft een cilinderinhoud van 3,0 liter en dankzij de onvermijdelijke turbotechniek is het vermogen 304 pk. Het maximumkoppel is 440 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 6,6 seconden en de topsnelheid is 250 km/h. Het gemiddeld verbruik is 10,2 liter per 100 kilometer. De kracht gaat via een Geartronic-automaat naar alle vier de wielen.
Dieselen kan natuurlijk ook. De eenvoudigste diesel is voor onze markt meteen ook de belangrijkste. De 115 pk sterke 1.6 D Drive voldoet namelijk zeer waarschijnlijk aan de regels voor 20 procent bijtelling. De 2.0D heeft een vijfcilinder turbodiesel onder de kap, die goed is voor 163 pk en 400 Nm. De topsnelheid is 220 km/h (automaat: 215 km/h). De sterkste diesel is de D5, die goed is voor 205 pk en 420 Nm. De topsnelheid is met beide transmissies 230 km/h.
Het grote publiek kan op de Autosalon van Parijs voor het eerst kennismaken met de V60. Jaarlijks wil Volvo 50.000 V60's bouwen. 90 procent van die auto's blijft in Europa. De vijf grootste markten zijn Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Italië en Duitsland.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V60 2.4 D6 AWD Plug-In Hybrid Summum
- 2013
- 282.883 km
€ 6.450

Volvo V60 B4 Inscription 197pk Geartronic | Keyless | Stoelverwarming | Trekhaak | Keyless | Carplay
- 2021
- 102.304 km
€ 28.495

Volvo V60 B4 Inscription 197pk Geartronic | Keyless | Stoelverwarming | Trekhaak | Keyless | Carplay
- 2021
- 102.304 km
€ 28.495
Lees ook
Nieuws
Deze plug-in hybride Volvo is zeldzamer dan een Ferrari F40
Blits bezit
Bij Marcel stroomt dankzij de Volvo V60 Polestar blauw bloed door de aderen
Nieuws
Volvo V60 verbeterd: nieuwe infotainment, lagere prijzen
Achtergrond