Volvo Sport P1900; de vergeten Volvo

Volvo Sport P1900

Wie aan een klassieke sportauto van Volvo denkt, denkt al snel aan de P1800. Toch was er voor die sportcoupé al een sportieve Volvo, de Volvo Sport P1900. Die zal niet iedereen bekend voor komen, omdat er slechts 67 werden gebouwd. Dit jaar viert de auto zijn zestigste verjaardag.

Begin jaren '50 ging Volvo-oprichter Assar Gabrielsson in de Verenigde Staten op onderzoek uit. Hij wilde duidelijk krijgen hoe de automarkt aan de andere kant van de grote plas in elkaar stak. Op basis daarvan kon hij zijn plan uitzetten om Volvo in de VS op de markt te brengen. Tijdens zijn bezoek kwam hij erachter dat Europese sportauto's bijzonder in trek waren. Werk aan de winkel voor het Zweedse bedrijf dus, want dat was een segment wat volledig nieuw voor Volvo was.

Het Amerikaanse bedrijf Glasspar ging met Volvo in zee. Zij zouden een sportieve cabriolet ontwerpen die een carrosserie van glasvezel moest krijgen. Glasvezel was de specialiteit van Glasspar. Volvo zou de verantwoordelijkheid nemen over het chassis en het frame. Het hart van de auto werd een opgevoerde 70 pk sterke 1,4-liter uit de PV 444 met twee carburateurs.

Toen het eerste prototype van de Volvo Sport klaar was in 1954, viel deze nogal tegen. Het chassis was te zwak, de panelen vertoonden scheuren en de versnellingsbak met slechts drie versnellingen was nou niet bepaald sportief te noemen. Bij latere prototypes werden de eerdere problemen verholpen, behalve de driebak, die bleef.

In een flits was de Sport weer weg

Na de ontwikkeling van twee verbeterde prototypes, presenteerde Volvo de Sport als hun eerste en serieuze poging om het sportautosegment te betreden. In 1955 moest de auto op de markt komen en zou er een eerste serie van 300 auto's worden geproduceerd. Die zouden allemaal buiten Zweden worden geleverd. Zover kwam het nooit. De trage productie en verkoop resulteerden in 44 exemplaren in 1956, gevolgd door 23 in 1957. Volvo probeerde de Sport inmiddels ook in Zweden aan de man te brengen.

Toen Gunnar Engellau, de opvolger van Volvo oprichter en directeur Gabrielsson, in 1957 een weekend lang in de Volvo Sport reedt, kwam hij tot de conclusie dat Volvo niet verder moest gaan met de productie. Hij vond de auto niet voldoen aan de eisen die Volvo stelde op het gebied van kwaliteit. Daarnaast schreef Volvo verlies bij elk exemplaar wat van de Sport werd verkocht.

De erfenis van de Volvo Sport

Helemaal voor niets is deze eendagsvlieg niet geweest. De iconische P1800 mag gezien worden als de opvolger van de Sport. Volvo heeft een hoop lessen geleerd met de Sport, waardoor Volvo bij de ontwikkeling van de P1800 op zijn passen lette. De P1800 werd een wereldwijd succes.

PRIVATE LEASE Volvo

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.