Volvo ES90 op komst: eerste sedanbroertje van EX90 is al geproduceerd
De elandtest volgt
De Volvo EX90 blijft niet de enige elektrische Volvo op het nieuwe SPA2-platform. Op dezelfde basis komt er onder meer ook een sedan, een soort elektrische S90-opvolger waarvan het eerste exemplaar getuige deze foto al is geproduceerd.
‘Volgend jaar over en uit voor de sedans van Volvo’, kopten we enkele maanden terug. Voor de bestaande sedans althans, want Volvo neemt heus niet definitief afscheid van de vierdeurs carrosserievorm. Op de SPA2-basis waar ook de nieuwe, grote Volvo EX90 op staat, verschijnt er straks ook weer een echte limousine. Hoe die auto heet? De logica suggereert ‘ES90’ en dat is ook waar het Zweedse Teknikens Värld van uitgaat. Dat Zweedse medium werd ooit wereldberoemd met een gefaalde elandtest van de eerste Mercedes A-klasse en duikt nu doodleuk een foto op van de eerste Volvo ES90 ooit geproduceerd.
Veel leren we daar eigenlijk niet van, want de auto staat onder een doek en is dus in het geheel niet te zien. Het grote nieuws is dan ook vooral dát deze auto er komt en dat hij intern wordt aangeduid met de naam V551. De productie vond plaats in China. Dat is niet verrassend, want in China is nog een levendige markt voor lange limousines en aldaar liep dus ook de S90 al van de band. De ontwikkeling van de nieuwe EV vond naar verluidt plaats in zowel China als Zweden. Teknikens Värld heeft zelfs al de nodige details over de nieuwkomer. De Volvo ES90 is naar verluidt 4,99 meter lang, 1,55 meter hoog en 1,95 meter breed. Hij is daarmee langer dan de S90 die we in Europa gewend zijn (4,96 meter), maar iets korter dan de 5,08 meter lange Volvo S90L die hier ook leverbaar was. De wielbasis maakt eventueel ruimteverlies daardoor echter ongetwijfeld goed: voor- en achteras staan bij de ES90 naar verluidt dik 3,10 meter uit elkaar, tegen 3,06 meter voor de S90L.
De documenten die de Zweedse pers in handen heeft, zouden ook een lichtje schijnen op de technische specificaties van de Volvo ES90. Ook in dat opzicht zou de auto veel delen met de EX90, bijvoorbeeld zijn accu van netto 107 kWh. In de lagere auto levert dat logischerwijs een groter rijbereik op, al zijn daar nog geen cijfers over bekend. Of en hoe de ES90 ook in Europa leverbaar wordt, weten we op dit moment evenmin.