Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Volkswagens ID5 en ID6 - Blik to the Future

Flitsender of ruimer?

35
Volkswagen ID5
Spyshots Volkswagen ID5Spyshots Volkswagen ID5Volkswagen ID6Gelekt: Volkswagen ID6Gelekt: Volkswagen ID6Gelekt: Volkswagen ID6
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
14 maart 2021 om 12:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Blik to the Future:

 'Blik to the Future' is de glazen bol van onze visionaire kunstenaars die, op basis van spionagebeelden en/of goed geïnformeerde bronnen, vooruitblikken op wat ons aan moois te wachten staat.

AutoWeek 1 2021
AutoWeek 1 2021

Je leest het in AutoWeek 1 2021

Na de ID3 en ID4 blijft de elektrische modellenmolen van Volkswagen vrolijk doordraaien. Dit jaar maken we namelijk kennis met de ID5 en ID6. De hogere cijfers in de modelnamen beloven in principe dat ze groter zijn dan de ID4, maar dat is niet helemaal het geval

ID5

Met het einde van 2020 in zicht onthulde Volkswagen de ID4. Een middelgrote SUV – of cross-over, zo je wilt – die de ruimtezoekende elektrische rijder moet aanspreken. Net even een slag groter dan de ID3 en dankzij zijn vrij rechte achterkant ook handig vol te stouwen met bagage. Wie had gehoopt dat de Volkswagen ID5 nog meer praktische inzetbaarheid toevoegt, moeten we meteen teleurstellen. De ID5 wordt namelijk ten opzichte van de ID4 wat bijvoorbeeld de Audi A5 is voor de Audi A4: een sportiever gelijnd en iets hoger in de markt gezet model met dezelfde basis en grote uiterlijke overeenkomsten. Plat gezegd zet Volkswagen een zaag in de hoekige achterzijde van de ID.4 en zet er een schuinere achterste stijl voor terug. Een ID4 met ‘coupé-lijnen’ dus.

Toch behelst het recept voor de ID5 wel wat méér dan alleen deze uiterlijke aanpassing. Zoals gezegd staat hij waarschijnlijk iets hoger in de markt dan de ID4 en dat betekent mogelijk een wat potentere instapversie en een completere standaarduitrusting. Verder volgt de ID5 het voorbeeld van de ID4, dus reken op achter- en vierwielaandrijving, accupakketten met een capaciteit van 52 kWh, 62 kWh of 77 kWh en een actieradius tot meer dan 500 kilometer. Qua vermogen begint het vermoedelijk ietsje hoger dan bij de ID4, dus rond de 170 pk. Een sportieve vierwielaangedreven topper, die naar verluidt de GTX-aanduiding meekrijgt, stampt er waarschijnlijk meer dan 300 pk uit.

Volkswagen ID6

Volkswagen ID6 (illustratie)

ID6

De ID4 moet als het gaat om bagageruimte de Golf Variant én de Skoda Enyaq nog boven zich dulden, dus daar is ruimte voor verbetering. Dat gaat de ID5 uiteraard niet oplossen, die wordt immers juist iets krapper achterin. Daar komt die andere broer van de ID4 om de hoek kijken; de ID6. Die volgt in grote lijnen wat Volkswagen liet zien met de ID Roomzz Concept in april 2019. In de vorm van de ID. Space Vizzion kregen we datzelfde jaar ook een voorproefje van een elektrisch aangedreven stationwagon te zien, maar het lijkt erop dat een mengelmoes van de Roomzz met stijlelementen van de Space Vizzion opdroogt als ID6. Net als de ID4 wordt het dus een SUV, alleen dan nog een slagje groter. Ook hier zit het grootste verschil aan de achterkant. Tot aan de C-stijl is het allemaal ID4 wat de klok slaat, daarna gaat het feestje nog wat verder door.

Véél verder trouwens, want naar verluidt tikt de ID6 een lengte van bijna 5 meter aan, waar de ID4 het bij dik 4,5 meter voor gezien houdt. Uiteraard komt die ruimte vooral ten goede aan wat er achter de tweede zitrij gebeurt. Daar kun je namelijk twee extra stoelen in gebruik nemen. Jazeker, de ID6 wordt een heuse zevenzitter. Hoef je niet zo nodig twee extra passagiers te vervoeren, dan kun je de stoelen uiteraard ook wegwerken en zo een riante bagageruimte tevoorschijn toveren. Voor de ID6 geldt net als de ID5 dat er op technisch vlak veel gelijkenissen zijn met de ID4. De ID6 wordt ongetwijfeld wel iets zwaarder en dat drukt de actieradius bij vergelijkbare motoriseringen en accupakketten enigszins. Volkswagen lost dat mogelijk op door de ID6 standaard met een groter accupakket te leveren dan zijn kleinere broers. Dit jaar gaan we het meemaken. Zowel de ID.5 als ID6 mogen we nog voor het einde van het jaar verwelkomen in de showroom.

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen ID5
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Volkswagen ID5 Volkswagen ID6 Blik to the Future Elektrische Auto Nieuwe auto's

Bekijk ook

Nieuws
Volkswagen wil marktleider elektrisch rijden worden

Volkswagen wil marktleider elektrisch rijden worden

Volkswagen doet haar toekomststrategie uit de doeken. Het merk wil in 2030 in Europa 70 procent...

161
Nieuws
Volkswagen ID5 komt in tweede helft dit jaar

Volkswagen ID5 komt in tweede helft dit jaar

De elektrische Volkswagen ID5 komt in de tweede helft van dit jaar op de markt. Reken er dus...

84
Nieuws
Volkswagen ID6 vanuit alle hoeken

Volkswagen ID6 vanuit alle hoeken

De elektrische Volkswagen ID6 is al vanuit alle hoeken te zien. Het betreft de grotere broer...

156

PRIVATE LEASE Volkswagen ID5

INFO
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen ID5 77kWh 170pk Pro (5D/CVT)
€ 799
Stel samen ▸
Volkswagen ID5 in de Private Lease Vergelijker

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen ID.4 & ID.5

    193
    • 18 april 2022

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen ID5 specificaties
  • Volkswagen ID5 occasions
  • Volkswagen ID5 video's
Advies en informatie
  • Volkswagen ID5 tests
  • Volkswagen ID5 gebruikersreviews
  • Volkswagen ID5 index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
Test: Volkswagen ID5 GTX

Test: Volkswagen ID5 GTX

115

De ID5 is het derde model in Volkswagens elektrische ID-line-up. We proberen de vierwielaangedreven...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Test: Volkswagen ID5 GTX

    Test: Volkswagen ID5 GTX

    115
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    De 10 belangrijkste elektrische auto's van 2022

    De 10 belangrijkste elektrische auto's...

    192
    • 1 januari 2022
  • Volkswagen ID5 - Eerste Kennismaking

    Volkswagen ID5 - Eerste Kennismaking

    21
    • 3 november 2021
  • Nieuws
    Volkswagen ID5 onthuld

    Volkswagen ID5 onthuld

    134
    • 3 november 2021
  • Nieuws
    Volkswagen ID5 GTX klaar voor onthulling

    Volkswagen ID5 GTX klaar voor onthulling

    21
    • 29 oktober 2021
  • Nieuws
    Volkswagen ID5 scheurt over de Ring

    Volkswagen ID5 scheurt over de Ring

    51
    • 18 oktober 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Overname Europcar door Volkswagen bijna rond

    Overname Europcar door Volkswagen bijna...

    36
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen treft miljoenenschikking met Britten over dieselfraude

    Volkswagen treft miljoenenschikking met...

    116
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een R32?

    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een...

    10
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox' opnieuw tot leven

    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox'...

    12
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    101
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    65
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen-topman: “We gaan Tesla voorbij in 2025”

    Volkswagen-topman: “We gaan Tesla voorbij...

    279
    • 25 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden