Volkswagens ID.5 en ID.6 - Blik to the Future
Flitsender of ruimer?
Na de ID3 en ID4 blijft de elektrische modellenmolen van Volkswagen vrolijk doordraaien. Dit jaar maken we namelijk kennis met de ID5 en ID6. De hogere cijfers in de modelnamen beloven in principe dat ze groter zijn dan de ID4, maar dat is niet helemaal het geval
ID5
Met het einde van 2020 in zicht onthulde Volkswagen de ID4. Een middelgrote SUV – of cross-over, zo je wilt – die de ruimtezoekende elektrische rijder moet aanspreken. Net even een slag groter dan de ID3 en dankzij zijn vrij rechte achterkant ook handig vol te stouwen met bagage. Wie had gehoopt dat de Volkswagen ID5 nog meer praktische inzetbaarheid toevoegt, moeten we meteen teleurstellen. De ID5 wordt namelijk ten opzichte van de ID4 wat bijvoorbeeld de Audi A5 is voor de Audi A4: een sportiever gelijnd en iets hoger in de markt gezet model met dezelfde basis en grote uiterlijke overeenkomsten. Plat gezegd zet Volkswagen een zaag in de hoekige achterzijde van de ID.4 en zet er een schuinere achterste stijl voor terug. Een ID4 met ‘coupé-lijnen’ dus.
Toch behelst het recept voor de ID5 wel wat méér dan alleen deze uiterlijke aanpassing. Zoals gezegd staat hij waarschijnlijk iets hoger in de markt dan de ID4 en dat betekent mogelijk een wat potentere instapversie en een completere standaarduitrusting. Verder volgt de ID5 het voorbeeld van de ID4, dus reken op achter- en vierwielaandrijving, accupakketten met een capaciteit van 52 kWh, 62 kWh of 77 kWh en een actieradius tot meer dan 500 kilometer. Qua vermogen begint het vermoedelijk ietsje hoger dan bij de ID4, dus rond de 170 pk. Een sportieve vierwielaangedreven topper, die naar verluidt de GTX-aanduiding meekrijgt, stampt er waarschijnlijk meer dan 300 pk uit.
Volkswagen ID6 (illustratie)
ID6
De ID4 moet als het gaat om bagageruimte de Golf Variant én de Skoda Enyaq nog boven zich dulden, dus daar is ruimte voor verbetering. Dat gaat de ID5 uiteraard niet oplossen, die wordt immers juist iets krapper achterin. Daar komt die andere broer van de ID4 om de hoek kijken; de ID6. Die volgt in grote lijnen wat Volkswagen liet zien met de ID Roomzz Concept in april 2019. In de vorm van de ID. Space Vizzion kregen we datzelfde jaar ook een voorproefje van een elektrisch aangedreven stationwagon te zien, maar het lijkt erop dat een mengelmoes van de Roomzz met stijlelementen van de Space Vizzion opdroogt als ID6. Net als de ID4 wordt het dus een SUV, alleen dan nog een slagje groter. Ook hier zit het grootste verschil aan de achterkant. Tot aan de C-stijl is het allemaal ID4 wat de klok slaat, daarna gaat het feestje nog wat verder door.
Véél verder trouwens, want naar verluidt tikt de ID6 een lengte van bijna 5 meter aan, waar de ID4 het bij dik 4,5 meter voor gezien houdt. Uiteraard komt die ruimte vooral ten goede aan wat er achter de tweede zitrij gebeurt. Daar kun je namelijk twee extra stoelen in gebruik nemen. Jazeker, de ID6 wordt een heuse zevenzitter. Hoef je niet zo nodig twee extra passagiers te vervoeren, dan kun je de stoelen uiteraard ook wegwerken en zo een riante bagageruimte tevoorschijn toveren. Voor de ID6 geldt net als de ID5 dat er op technisch vlak veel gelijkenissen zijn met de ID4. De ID6 wordt ongetwijfeld wel iets zwaarder en dat drukt de actieradius bij vergelijkbare motoriseringen en accupakketten enigszins. Volkswagen lost dat mogelijk op door de ID6 standaard met een groter accupakket te leveren dan zijn kleinere broers. Dit jaar gaan we het meemaken. Zowel de ID.5 als ID6 mogen we nog voor het einde van het jaar verwelkomen in de showroom.