EV-topman Volkswagen vertrekt

Maar waarom?

Thomas Ulbrich Volkswagen

Thomas Ulbrich, topman van Volkswagens e-mobility, vertrekt binnenkort. Over de reden van zijn vertrek gaan verschillende verhalen rond.

Thomas Ulbrich is al sinds 1992 werkzaam voor Volkswagen en is zijn huidige rol verantwoordelijk voor de elektrische strategie van het merk. Op dit moment is dat uiteraard één van de belangrijkste taken binnen het bedrijf. Ulbrich stond aan de wieg van de ID3 en het uitzetten van de verdere ID-reeks. Begin volgend jaar vertrekt hij echter na zijn lange en verdienstelijke carrière bij het bedrijf waarvoor hij 28 jaar lang werkte. Volkswagen verklaart aan Automobilwoche dat het vertrek 'puur om persoonlijke redenen is' omdat Ulbrich er een 'extreem intensieve werkperiode op heeft zitten'.

In Duitse media komen echter andere redenen naar boven. Handelsblatt meldt op basis van een verklaring van iemand binnen Volkswagen dat Ulbrichs positie onder druk is komen te staan wegens de opstartproblemen met de ID3. Er zou een kamp zijn dat hem als degene ziet die de softwareproblemen heeft opgelost, anderen houden hem juist voor de problemen verantwoordelijk. Tegelijkertijd zou ook het opheffen van zijn functie een rol spelen. Volkswagen wil naar verluidt haar aparte e-mobility-afdeling scharen onder de reguliere productie, nu EV's niet langer een nicheproduct zijn. Ulbrich zou daarom een functie bij Volkswagens joint-venture met SAIC in China aangeboden hebben gekregen, maar het als demotie hebben beschouwd en vriendelijk hebben bedankt.

Wat de reden ook werkelijk is, Ulbrich is een belangrijk kopstuk minder voor Volkswagen. Dat terwijl er ook al gesteggel is over de positie en toekomst van de CEO van VW, Herbert Diess. Die herhaalde donderdag volgens Automobilwoche nog maar eens dat hij absoluut langer door wil dan tot 2023, wanneer zijn contract afloopt. Eerder deze week zag de Raad van Bestuur naar verluidt af van een door de CEO geïnitieerde stemronde over zijn positie.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.