Volkswagen werkt aan basis voor goedkope Chinese EV's

En Europa dan?

Volkswagen e-Up

Volkswagen ziet Chinese consumenten vooral niet in een van de elektrische auto's van het merk stappen. Een reeks betaalbare EV's moet de Chinese koper terug naar de Volkswagen-dealers kunnen lokken. Om dat te bewerkstelligen heeft Volkswagen speciaal voor de Chinese markt een nieuw platform in ontwikkeling. Dat meldt Reuters.

Ergens in de tweede helft van dit decennium komt Volkswagen met een betaalbare elektrische auto. Die waarschijnlijk compacte elektrische nieuwkomer moet een vanafprijs van zo'n €20.000 krijgen en komt dus nog een stap onder de productieversie van de ID2all Concept te staan. Dat wordt immers een EV van Polo-formaat met een verwachte instapprijs van €25.000. Reuters meldt dat Volkswagen ook de Chinese consument voor zich wil winnen met een betaalbare EV en daar heeft het zelfs een speciaal platform voor in ontwikkeling.

Volgens Reuters gaat die voor de Chinese markt te ontwikkelen basis  'A Main Platform' heten. Het stukje hardware zou volledig toegespitst zijn op de wensen van de Chinese consument. Ook zou dit platform net als de auto's die erop komen te staan voor een relatief groot deel opgebouwd moeten zijn uit onderdelen van Chinese toeleveranciers. Zo zouden de te gebruiken displays in het interieur bijvoorbeeld 37 procent goedkoper zijn dan de exemplaren die Volkswagen in zijn internationale modellen schroeft. Volledig nieuw is de basis overigens niet, het A Main Platform zou een afgeleide zijn van het MEB-platform. Reuters baseert zich in zijn berichtgeving op uitspraken van niemand minder dan Volkswagen-CEO Ralf Brandstätter.

Net als de voor Europa bestemde compacte Volkswagen-EV die minder dan 20 mille zou moeten gaan kosten, komen ook de betaalbare Chinese elektrische Volkswagens op het A Main Platform pas over een paar jaar. Het eerste model zou gepland staan voor 2026. Vooralsnog zou Volkswagen vier modellen op het A Main Platform in het vat hebben zitten. Het merk zou voor deze reeks EV's mikken op prijzen van €18.000 tot zo'n €23.000. Ze moeten samen met VW's joint-venture-partner FAW gebouwd worden. In zijn jacht op de Chinese EV-koper sloeg Volkswagen eerder al de handen ineen met het Chinese Xpeng. Van dat merk gaat Volkswagen een (ouder) platform gebruiken voor in ieder geval twee EV's.

Afgebeeld: Volkswagen e-UP

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.