Volkswagen verkoopt efficiënter dan Opel
Neem de eeuwige concurrenten Volkswagen en Opel. Volkswagen heeft in Nederland 121 zogenaamde 'sales outlets', oftewel locaties waar nieuwe auto's worden verkocht. Opel heeft er maar liefst 154. Kijk je naar de gemiddelde afzet per outlet, komt VW uit op 490 auto's, tegenover 226 voor Opel. Nogal een verschil in rendement.
Koploper met het aantal outlets in Nederland is Ford, dat er 195 heeft. Dat merk 'doet' per outlet 182 auto's. Ook voor een nieuwe Peugeot kun je op veel locaties terecht: 170 outlets heeft het Franse merk. Met een gemiddelde van 232 auto's per outlet scoort Peugeot ongeveer gelijk met Opel. Ook Skoda zit in deze hoek (231 auto's).
Opvallend is dat veel merken de laatste jaren flink hebben gesnoeid in het aantal outlets (showrooms/verkooppunten). Vergelijken we 2012 met 2005, zien we dat er met name bij Volkswagen (van 175 naar 85 outlets), Renault (van 169 naar 103), Mazda (van 128 naar 69), Opel (van 175 naar 132) en Mercedes-Benz (van 107 naar 59) nogal wat verkooppunten sneuvelden. Er waren ook merken die de laatste zeven jaar juist méér outlets kregen, zoals Fiat (van 89 naar 100), Hyundai (van 90 naar 102) en Smart (van 12 naar 23). In het geval van Fiat en Hyundai leverde dat ook een beter gemiddelde per outlet op, voor Smart allerminst.
In onderstaande tabellen geven we een Top 10 van de merken die gemiddeld het meeste en minste aantal auto's verkopen per outlet. Peildatum is 1 november.
Beste gemiddelde per outlet
1. Volkswagen 490
2. Audi 384
3. BMW 337
4. Lexus 331
5. Renault 289
6. Toyota 281
7. Kia 255
8. Peugeot 232
9. Opel 226
10.Skoda 231
Slechtste gemiddelde per outlet
1. Jeep 16
2. Smart 19
3. Jaguar 27
4. Subaru 31
5. Lancia en Dacia 32
6. Mitsubishi 40
7. Honda 54
8. Land Rover 71
9. Alfa Romeo 82
10. Mazda 84
Bron: Automotive/Clem Dickmann