Volkswagen Tiguan helemaal nieuw: als PHEV tot 100 km elektrisch

Gladder dan ooit

114 reacties

Video

Dit is de geheel nieuwe Volkswagen Tiguan. De SUV is gladder en gestroomlijnder dan ooit, nauwelijks groter dan zijn voorganger en heeft als plug-in hybride een bijzonder grote elektrische actieradius.

Highlights

  • Van boven tot onder nieuw
  • 100 kilometer elektrisch met plug-in hybrides
  • Niet als Allspace

Een echte verrassing kunnen we de nieuwe Volkswagen Tiguan niet meer noemen. Er zijn immers al eens beelden online verschenen van de auto, terwijl Volkswagen zelf in juni al foto’s van nog licht gecamoufleerde Tiguans én wat eerste specificaties wereldkundig maakte. Vandaag gaat echter definitief het doek eraf en vertellen we je met behulp van stilstaand en bewegend beeld alles wat er over de auto te vertellen is.

Geheel nieuw

Dat is ten eerste dit: deze Tiguan is helemaal nieuw. Dat maakt hem tot de derde generatie van dit model, waarmee Volkswagen in 2007 rijkelijk laat op het compacte-SUV-feestje verscheen. Vooral generatie twee, vanaf 2016, sloeg goed aan in Europa en is een auto die we momenteel op elke straathoek tegenkomen. Volkswagen neemt dus best een risico door de Tiguan heel anders te laten ogen dan die directe voorganger, die met zijn stoere en bonkige uiterlijk kennelijk bij velen in de smaak valt. De nieuwe Tiguan is veel afgeronder van vorm en heeft een wat smaakgevoelig front zonder grille tussen de koplampen, maar met een enorm hekwerk in de bumper. Op het moment van schrijven hebben we alleen nog maar beelden van de oranje auto met R-Line-bumpers. De standaard Tiguan heeft een wat bescheidener front, maar nog altijd een indrukwekkende grille in de bumper. De koplampen zijn optioneel te voorzien van led-matrixtechniek met 38.400 afzonderlijk regelbare leds. Ze zijn daarmee een stuk preciezer dan voorheen.

Generatie 1 (boven) en generatie 2, beiden in gefacelifte vorm.

Formaat en ruimte

De nieuwe Volkswagen Tiguan is 4,54 meter lang, 1,64 meter hoog en 1,84 meter breed. Daarmee is hij drie centimeter langer dan de vorige. De wielbasis blijft met 2,68 meter nagenoeg gelijk en dat geldt ook voor de breedte en de hoogte. Toch groeit de bagageruimte met 37 liter tot een totaal van 652 liter. De hoofruimte gaat er voorin met 9 en achter met 10 mm op vooruit en dankzij een verschuifbare achterbank kunnen bagageruimte en beenruimte er lekker op los polderen. Let wel: alle genoemde maten gelden ten opzichte van de vorige ‘korte’ Tiguan. Een langere Tiguan Allspace keert niet onder die naam terug, maar maakt plaats voor een zevenzitter die veel gemeen zal hebben met de Chinese Volkswagen Tayron, maar wel gewoon in Europa zal worden gebouwd.

Aandrijflijnen

Die afgeronde vorm heeft een reden, want door die gladdere koets daalt de cw-waarde van 0,33 naar 0,28. De Tiguan is dus gestroomlijnder. Dat dringt de CO2-uitstoot terug en levert een bijdrage aan de flinke actieradius van de plug-inhybridevarianten. Net als bij de nieuwe Volkswagen Passat zijn dat er twee, en net als bij de nieuwe Passat zijn die twee 204 en 272 pk sterk. Beide auto’s delen een nieuwe versie van Volkswagens plug-inhybridetechniek. In plaats van een 1.4 TSI wordt er een 1.5 TSI gebruikt voor het benzine-gedeelte, terwijl een grotere accu van netto 19,7 kWh voor een veel grotere actieradius zorgt. Volkswagen belooft zelfs voor de Tiguan een elektrisch rijbereik van zo’n 100 kilometer, wat waarschijnlijk betekent dat de lagere Passat nog een stukje verder komt. Om ervoor te zorgen dat je de elektrische mogelijkheden zo veel en zo vaak mogelijk kunt gebruiken, voorziet Volkswagen de Tiguan eHybrid van een driefasen-boordlader (11 kW) en zelfs een mogelijkheid tot snelladen, met een piek van 50 kW. Dat zijn allebei nog vrij zeldzame functies voor een plug-in hybride. Het platform van de nieuwe Tiguan heet MQB evo en is precies dat: een doorontwikkeling van het al bestaande, modulaire MQB-platform waar Volkswagen vrijwel alle modellen op bouwt. Behalve als plug-in hybride is de nieuwe Volkswagen Tiguan er ook als mild-hybrid, met 130 of 150 pk. In beide gevallen is er sprake van een viercilinder 1.5 TSI en een zeventraps DSG-automaat.

Interieur

Een handbak is dus in het geheel niet meer leverbaar in de nieuwe Tiguan. Dat vinden sommigen misschien jammer, maar het betekent mede dankzij een versnellingshendel aan de stuurkolom ook dat er tussen de stoelen meer ruimte is voor andere zaken. Zo is er een slimme combinatieknop voor volume, sfeerverlichting en rijmodi (zie video) en zijn er vrij veel vakjes en bakjes. Die draaiknop is vooralsnog uniek voor de Tiguan, maar voor de rest lijkt dit interieur best op dat van de nieuwe Passat. De interieurs zijn niet identiek, maar wel soortgelijk. Het centrale touchscreen is standaard 12,9 inch groot en optioneel 15. Het zou sneller en gebruiksvriendelijker moeten zijn dan het exemplaar in andere recente Volkswagens en lijkt dat in de praktijk ook waar te maken.

De nieuwe Volkswagen Tiguan moet in het eerste kwartaal van 2024 bij Nederlandse dealers verschijnen. Prijzen zijn er nog niet, maar dat gaat voor die tijd ongetwijfeld veranderen.

De groene auto (foto 6, 7, 8) is een Elegance. Die versie komt niet naar Nederland, maar hij laat wel zien hoe de Tiguan eruitziet zonder R-Line-opsmuk. Soortgelijke bumpers, maar dan met minder chroom, zul je straks ook aantreffen op eenvoudiger aangeklede varianten. 

Volkswagen Tiguan helemaal nieuw: als PHEV tot 100 km elektrisch
Volkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen Tiguan EleganceVolkswagen Tiguan EleganceVolkswagen Tiguan EleganceVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen TiguanVolkswagen Tiguan

PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (114)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.