Volkswagen stapt af van GTX-label voor sportieve EV's
Sportieve elektrische Volkswagens heten gewoon GTI of R
Volkswagen plakt nu nog het GTX-label achterop de sportiever ingestelde versies van zijn elektrische modellen. Daar stapt het op termijn van af. Ook sportieve elektrische Volkswagens worden gewoon aan het GTI- of R-label gehangen.
Volkswagen heeft heel wat sportieve labels. Er zijn sportieve GTI-modellen, sterkere en vierwielaangedreven R-versies en voor sportieve diesels en plug-ins heeft Volkswagen achtereenvolgens de GTD- en GTE-badges op de planken liggen. En de sportieve elektrische modellen? Die heten vooralsnog GTX. De Volkswagen ID4 was de eerste 'GTX', maar inmiddels hebben ook de ID5 en zelfs de ID Buzz een sportieve GTX-versie. Ook van de ID3 en de Volkswagen ID7 zijn al GTX-versies gepresenteerd en voor de nog te onthullen 'ID2' is zo'n sportieve versie al aangekondigd. Een lang bestaan is de GTX-aanduiding echter niet beschoren.
Tegen Autocar zegt Volkswagen-CEO Thomas Schäfer dat het GTX-label op termijn wordt uitgefaseerd. Toekomstige sportieve elektrische modellen zullen gewoon GTI- of R-badges op hun achterste gedrukt krijgen. Het nieuws komt niet volledig als verrassing. Hoewel Volkswagen van de ID2 eerder al een 'GTX-versie' aankondigde, blikte het daar in september vorig jaar concreet op vooruit met een studiemodel met GTI in de naam: de Volkswagen ID.GTI Concept. Schäfer zegt tegen Autocar dat Volkswagen momenteel nog aan het uitzoeken is hoe het de elektrische GTI's precies positioneert. Daarmee doelt de topman onder meer op het feit dat GTI's traditioneel voorwielaandrijving hebben, terwijl de elektrische ID-modellen in de basis achterwielaandrijvers zijn en daarnaast met vierwielaandrijving leverbaar zijn.
We verwachten dat Volkswagen geen nieuwe GTX-modellen meer introduceert. Er zouden geen plannen zijn om de huidige GTX-modellen om te dopen tot GTI. In januari maakte Volkswagen al duidelijk dat de toekomst van in ieder geval het R-label bij elektrische modellen ligt.