Volkswagen: ‘Skoda goedkoper, Seat exclusiever’
Herpositionering merken Volkswagen Groep
Eerder was de verdeling van het portfolio van de Volkswagen Groep heel duidelijk: Volkswagen is de grootste, Skoda de betaalbaarste en Seat de sportiefste. De afgelopen jaren zijn de merken echter flink naar elkaar toegetrokken, maar daar komt naar verluidt weer verandering in.
Michael Jost, de strategische chef van de Volkswagen Groep, heeft tegenover Automobilwoche verklaard dat alle merken weer een duidelijke eigen identiteit krijgen. De verschillen tussen Volkswagens, Seats en Skoda’s zijn nu te klein volgens de Duitser. "De portfolio's moeten niet botsen." Met Seat wil de autogroep volgens Jost meer de exclusievere kant op, waardoor de klanten van bijvoorbeeld Alfa Romeo een overstap naar het Spaanse merk moeten gaan maken. De nu ietwat kostbare Skoda’s moeten betaalbaarder worden en zo competitiever zijn ten opzichte van Hyundai, Kia en Dacia.
De toekomstige Seats kunnen door deze andere positionering wat duurder uitvallen, terwijl Skoda’s wat minder scheutig van de nieuwste snufjes worden voorzien, en mede daardoor in prijs kunnen dalen. De Volkswagen Groep wil met die laatst genoemde strategie vooral het marktaandeel in Oost-Europa vergroten. De drie eerder genoemde merken hebben daar de laatste tijd hun aandeel namelijk flink vergroot. Auto’s van de verschillende merken houden uiteraard wel enige overlap met elkaar, maar het verschil moet dus weer iets groter worden.
Lees ook

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

Deze topklasse limo's uit de jaren 1950-1980 stijgen nog wel in waarde

De Nio EL6 is dankzij accuwisselen eerder in Italië dan de Volvo EX90, maar het scheelt niet veel
