AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen schrapt mogelijk bedieningshendels achter het stuur

Alles op het stuur?

Volkswagen

Auto-interieurs worden steeds minimalistischer, maar we hebben het einde van de grote opruimtrend nog niet gezien. Volkswagen lijkt te werken aan een stuurwiel waarin alle functies zijn geïntegreerd die je nu nog bedient met de hendels achter het stuur.

In veel moderne auto's is het aantal fysieke knoppen haast op één hand te tellen en moet je vooral veel via het centrale infotainmentscherm of via aanraakgevoelige 'knoppen' op het stuur bedienen. Het ziet er misschien strak uit, maar lang niet iedereen is er fan van dat het die kant op gaat. Wie het helemaal niets vindt, wordt vast niet enthousiast van wat Volkswagen nu van plan lijkt.

Carbuzz dook onlangs patentschetsen op die erop wijzen dat Volkswagen de hendels achter het stuur wil schrappen. De functies die je daarop nu vindt, zoals richting aangeven, ruitenwissers aanzetten en verlichting inschakelen (bij sommige merken), zouden allemaal voortaan vanaf het stuurwiel bediend moeten worden. Aan de binnenkant van dat stuurwiel, in de bovenste helft, zitten knoppen. Die kunnen worden toegewezen aan de verschillende functies. Zo kun je bijvoorbeeld met de onderste twee aan de rechterkant richting aangeven. De ene voor linksaf, die eronder voor rechtsaf.

De knoppen, aanraakgevoelige exemplaren met haptische feedback, lichten op als je er eentje aanraakt. Zo kun je dus ook zien wat je doet, wel zo handig. Er zouden niet per se vaste knoppen voor functies hoeven te zijn, maar een configuratie zoals de bestuurder dat wenst. Verder zouden er tegelijkertijd verschillende functies voor dezelfde knop mogelijk zijn. Als de lampen bijvoorbeeld al aan staan, zou de knop op die plek bijvoorbeeld kunnen gaan dienen als een knop om de muziek mee te bedienen. Dat betekent dat het aantal functies niet langer een-op-een overeenkomt met het aantal knoppen.

De Citroën GSA had 'bedieningssatellieten'.

Het klinkt allemaal nogal ingewikkeld en het is ook maar de vraag of Volkswagen hiermee verdergaat. Wat Citroën ooit bij onder andere de GSA deed, kwam er al enigszins bij in de buurt, maar dat bleek ook geen lang leven beschoren. Wat zou jij ervan vinden? Is het een welkome verandering, of maakt het alles nodeloos ingewikkeld?

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (116)

Reageren