AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen investeert flink in Horizon Robotics in China

In China, voor China

Volkswagen Passat facelift (China)

Volkswagen heeft in China een flink bedrag overgemaakt naar Horizon Robotics, een bedrijf dat zich vooral bezighoudt met de ontwikkeling van technologieën die nodig zijn voor autonoom rijden. Dat levert onder meer en joint-venture op tussen Volkswagens Cariad en Horizon Robotics.

Cariad is een dochteronderneming van Volkswagen en houdt zich vooral bezig met software-ontwikkeling, vooral voor nieuwe technologische oplossingen. Cariad gaat in China een joint-venture aan met Horizon Robotics, waarbij Cariad met 60 procent het grootste aandeel heeft. Volkswagen pompt ongeveer €2,4 miljard in de samenwerking met Horizon Robotics. Volgens Reuters is ongeveer €1 miljard een directe investering in Horizon zelf en gaat de rest naar de nieuw op te richten joint-venture, die in de eerste helft van 2023 een feit moet zijn.

Voor de Europese markt heeft de samenwerking tussen Cariad en Horizon vooralsnog geen gevolgen. Het credo is hier juist ‘in China, for China’ en de joint-venture richt zich dus specifiek op de ontwikkeling van (deels) zelfrijdende auto’s voor de Chinese markt.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (18)

Reageren
Sub-reacties inklappen
t 9599009
t 9599009
  • 2
Goed bezig van VW. Als je zelf geen goede EV software kan maken dan kan je doorgaan met prutsen of je kunt een partij in huis halen die het wel kan. Software uitbesteden aan Tesla is toch een brug te ver
Gewijzigd door auteur
Martijn S2000
Martijn S2000
  • 1
Inkopen van andere partijen is niets nieuws doen alle fabrikanten, waarom zelf nogmaals het wiel uitvinden.
Bimmert
Bimmert
  • 2
Nog meer afhankelijk zijn vd Chinezen, een totaal verkeerde ontwikkeling in een verkeerd politiek land.

Dat kan in China niet anders.
Toeko
Toeko
  • 0
Cariad heeft 60% van de aandelen en bepaalt dus of men wel/niet afhankelijk wil zijn van de Chinezen.
Alfabeta
Alfabeta
  • 0
Net als Renault in Rusland, eigenaar maar toch alles afgezonken. China is de volgende, t kan nog 10 jaar duren maar dan ben je alles wat je China hebt staan kwijt. Duitse buitenland politiek is totaal failliet, met als dieptepunt Nordstream 2. Tijd voor stevige nationale industriepolitiek.
t 9599009
t 9599009
  • 1
Dat is andersom dus ook. Financiele systeem afhankelijk van USA en Europa. Halfgeleiders uit USA. Niet zo selectief winkelen graag. Net als nu tegenover afhangkelijkheid van Russisch gas staat Russiche afhangkelijkheid van westerse onderdelen.
MaxO
MaxO
  • 3
Volgens mij gaat het hier om de Chinese markt althans dat is wat ik begrijp na het lezen van dit artikel....
Fully Charged
Fully Charged
  • 3
Uhh nee. VAG gaat natuurlijk geen software maken die vervolgens alleen in de in PRC gemaakte auto's wordt gestopt. Je kunt er op rekenen dat de Chinese software ook deze kant op komt.
MaxO
MaxO
  • 4
Dat is een veronderstelling en geen feit. Bovendien is voor Volkswagen de Chinese markt de grootste markt.
safranehenkie
safranehenkie
  • 0
"Voor de Europese markt heeft de samenwerking tussen Cariad en Horizon vooralsnog geen gevolgen".
En "vooralsnog" is geen uitsluiting.
Dus best mogelijk dat het "alsnog" naar Europa komt
Pietzoveel
Pietzoveel
  • 1
Het zou voor 'ons Europeanen' een beetje sneu zijn als de VAG producten 'daar' veel meer kunnen en beter zijn dan de VAHG producten 'hier'.....
L Breevoort
L Breevoort
  • 2
Zoals ik eerder heb gezegd op dit medium, de archaische wetgeving in Europa zal Europese fabrikanten in de armen van Amerikaanse en Chinese software-ontwikkelaars drijven.
Horizon maakt overigens ook microchips, het is een soort Nvidia.
Pietzoveel
Pietzoveel
  • 0
Ook BMW doet mee:
https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/32076-bmw-verplaatst-productie-elektrische-mini-naar-china
Kees 1975887
Kees 1975887
  • 1
Veel mensen praten hier over Chinese troep en Spyware en geen Chinees kopen maar als VW inversteert in China met als doel daarvre verkopen en betere auto's, ook voor Europa, te bouwen dan is het in één keer ene goede zet van VW. Hypocrisie ten top.
Off topic ik ga binnenkort een proefrit maken in een Hongqi E-HS9 EV bij Stern in Houten.
avia350
avia350
  • 1
Rond 2006 werkte ik in China, opeens zag ik in het metrostation een onbekend model VW.
Bleek geen VW te zijn maar een eigen model van de JV partner van VW.
Copy-paste-edit en winst vervolgens in Chinese zakken.
VW en andere westerse bedrijven leren het nooit. Gewoon weg uit China, die korte termijn winsten keren zich op lange termijn tegen je. En lange termijn kan 20-30-50 jaar zijn, een Chinees heeft geduld maar bereikt zijn doel.