
Volkswagen investeert flink in Horizon Robotics in China
In China, voor China
Volkswagen heeft in China een flink bedrag overgemaakt naar Horizon Robotics, een bedrijf dat zich vooral bezighoudt met de ontwikkeling van technologieën die nodig zijn voor autonoom rijden. Dat levert onder meer en joint-venture op tussen Volkswagens Cariad en Horizon Robotics.
Cariad is een dochteronderneming van Volkswagen en houdt zich vooral bezig met software-ontwikkeling, vooral voor nieuwe technologische oplossingen. Cariad gaat in China een joint-venture aan met Horizon Robotics, waarbij Cariad met 60 procent het grootste aandeel heeft. Volkswagen pompt ongeveer €2,4 miljard in de samenwerking met Horizon Robotics. Volgens Reuters is ongeveer €1 miljard een directe investering in Horizon zelf en gaat de rest naar de nieuw op te richten joint-venture, die in de eerste helft van 2023 een feit moet zijn.
Voor de Europese markt heeft de samenwerking tussen Cariad en Horizon vooralsnog geen gevolgen. Het credo is hier juist ‘in China, for China’ en de joint-venture richt zich dus specifiek op de ontwikkeling van (deels) zelfrijdende auto’s voor de Chinese markt.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
De prijzengekte rond oude Volkswagenbusjes lijkt over
De Volkswagen Tayron heeft zowaar standaard doorlopende lichtbalken – Back to Basics
Volkswagen Passat is na 37 jaar nog lang niet klaar - Liefhebber gezocht
Snelste Golf op Ring en 50 jaar GTI: daarom komt Volkswagen Golf GTI Edition 50 wel naar Nederland
'Volkswagen ID2 R op komst: vierwielaandrijving, dik 300 pk'
Lezersreacties (18)
Reageren




Nog meer afhankelijk zijn vd Chinezen, een totaal verkeerde ontwikkeling in een verkeerd politiek land.
Dat kan in China niet anders.








En "vooralsnog" is geen uitsluiting.
Dus best mogelijk dat het "alsnog" naar Europa komt


Horizon maakt overigens ook microchips, het is een soort Nvidia.

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/32076-bmw-verplaatst-productie-elektrische-mini-naar-china

Off topic ik ga binnenkort een proefrit maken in een Hongqi E-HS9 EV bij Stern in Houten.

Bleek geen VW te zijn maar een eigen model van de JV partner van VW.
Copy-paste-edit en winst vervolgens in Chinese zakken.
VW en andere westerse bedrijven leren het nooit. Gewoon weg uit China, die korte termijn winsten keren zich op lange termijn tegen je. En lange termijn kan 20-30-50 jaar zijn, een Chinees heeft geduld maar bereikt zijn doel.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.