Volkswagen ID7 GTX is 340 pk sterke elektrische liftback

Van 0 naar 100 km/h in minder dan 6 seconden

Volkswagen ID7 GTX
Volkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTXVolkswagen ID7 GTX

Dit is de splinternieuwe Volkswagen ID7 GTX: een flinke en gespierde elektrische liftback waarmee je in minder dan 6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h zoemt.

Het GTX-label is bij Volkswagen geen lang leven meer beschoren. Toch introduceert Volkswagen het voor elektrische auto's bedachte equivalent van het GTI-label op steeds meer modellen. De Volkswagen ID4 en ID5 kregen GTX-versies, de ID3 en zelfs de ID Buzz hebben er een en ook de Volkswagen ID7 Tourer werd al in GTX-trainingspak gepresenteerd. Inderdaad: enkel de ID7 Tourer. Tot nu, want dit is de splinternieuwe Volkswagen ID7 GTX.

Niet geheel verrassend wijkt de receptuur die Wolfsburg heeft gebruikt voor de bereiding van de ID7 GTX niet af van die van de ID7 GTX Tourer. Dat betekent dat ook de ID7 GTX zowel voor als achter een elektromotor en dus vierwielaandrijving heeft. De twee elektromotoren zijn samen goed voor een systeemvermogen van 340 pk. Daarmee is de GTX 54 pk krachtiger dan de bekende ID7's met 286 pk. De elektromotor achter is met 286 pk net zo sterk als die van de reguliere ID7. De elektromotor op de vooras heeft een piekvermogen van 109 pk. Volgens de fabrikant snelt de ID7 GTX 'in minder dan 6 seconden' vanuit stilstand naar de 100 km/h. De topsnelheid is afgeregeld op een bescheiden 180 km/h. Goed nieuws voor wie met de ID7 een kar, caravan of trailer wil trekken: het maximum trekgewicht is met 1.200 kilo 400 kilo hoger dan dat van de achterwielaangedreven ID7 met 286 pk.

In tegenstelling tot die achterwielaangedreven ID7's heeft de Volkswagen ID7 GTX geen 77-kWh accu, maar een 86-kWh (bruto: 91 kWh) pakket. Volkswagen geeft nog niets prijs over de actieradius. Snelladen kan tot 250 kW. Dat laadvermogen is hoger dan bij de ID7's met de 77-kWh accu (175 kW). Volkswagen monteert verder stevigere stabilisatorstangen op de GTX.

Vanbuiten herken je de Volkswagen ID7 GTX uiteraard aan zijn sportievere bumperwerk rondom, aan zijn zwarte exterieuraccenten en 20-inch lichtmetalen wielen. 21-inch sloffen zijn optioneel. De signatuur van de led-dagrijverlichting aan de voorzijde is uniek voor de ID7 GTX. Volkswagen houdt het niet alleen bij uiterlijke aanpassingen, maar geeft hem tevens een sportiever interieur, compleet met sportstoelen, microvezel bekleding en de nodige GTX-badges.

Een Nederlandse vanafprijs hebben we nog niet.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.