Volkswagen ID Buzz GTX is krachtigste VW-bus ooit

340 pk en vierwielaandrijving

61 reacties

Video

De Volkswagen ID Buzz GTX wordt de krachtigste VW-bus ooit. Leuk, maar behalve zijn snelheid en voorkomen is er ook een veel praktischer argument om voor die GTX te gaan.

De Volkswagen ID Buzz is in zijn normale trim al een aardige koppendraaier. Toch kan het nog veel gekker, en dat bewijst Volkswagen met de GTX. Net als andere modellen uit de sportieve hoek van de ID-reeks is ook de ID Buzz GTX rijkelijk voorzien van hoogglans zwarte accenten, de kenmerkende dubbele driehoek-led-dagrijverlichting, dikke wielen en honingraat. Bovendien hebben de verfmengers van VW een speciale cocktail samengesteld, Cherry Red, die exclusief blijft voor de GTX. Net zo GTX-only zijn de zwarte hemelbekleding en de donkere bekleding met rode stiksels en biezen. Optioneel is een enorm glazen panoramadak, dat middels vloeibare kristallen naar keuze transparant of ondoorzichtig kan worden gemaakt.

Volkswagen ID Buzz GTX

Ook met lange wielbasis

De Volkswagen ID Buzz GTX komt er met normale en lange wielbasis. De normale is standaard een vijfzitter, met een driezits achterbank die in 40:60 neerklapbaar is. Optie is een zeszitter, met drie rijen van twee stoelen. De LWB is standaard eveneens vijfzits of zeszits volgens bovenstaande receptuur. Daar bovenop kun je hem ook als zevenzits bestellen, in 2/3/2-configuratie. De middelste zitrij is in de korte wielbasis over 15 cm in de rijrichting te verschuiven; bij de LWB is dat 20 cm.

In de SWB vijfzits varieert de kofferruimte van 1.121 liter tot 2.123 liter met achtermeubilair plat. In de LWB zit dat tussen de 1.340 en 2.469 liter. Met derde zitrij in blijft er nog 306 liter over.

Volkswagen ID Buzz GTX

4Motion door twee elektromotoren

De reguliere ID Buzz wordt voortgestuwd door de bekende 210 kW permanentmagneet-synchroonmotor op de achteras. Voor de GTX krijgt die naar behoefte ondersteuning van een 80 kW sterke asynchroonmotor tussen de voorwielen, waarmee het een 4Motion wordt. Dat is vooral interessant omdat het trekgewicht van de ID Buzz er aanzienlijk mee stijgt. Waar de normale ID Buzz 1.000 geremde kilo’s mag trekken, is dat bij de LWB GTX 1.600 kg en bij de korte versie zelfs 1.800 kg. Dat maakt de snelle ID Buzz interessant voor mensen in de paardensport, botenliefhebbers en caravanners. De ID Buzz GTX zal in ongeveer 6,5 seconden van 0 naar 100 gaan.

Volkswagen ID Buzz GTX

Twee accu's: 79 of 86 kWh

Tenslotte de energievoorziening: de ID Buzz GTX met normale wielbasis heeft 79 kWh, waarmee hij vermoedelijk 390 km ver komt. Laden kan met 185 kW maximaal. De LWB kan dankzij meer ruimte tussen de assen de 86 kWh-accu kwijt. Die gaat hem vermoedelijk 420 km ver brengen en laadt aan de gelijkstroom met maximaal 200 kW. De Volkswagen ID Buzz GTX wordt in de tweede helft van dit jaar in ons land verwacht.

Volkswagen ID Buzz GTX

Volkswagen ID Buzz GTX
Volkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTXVolkswagen ID Buzz GTX

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.