AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen ID3 GTX én ID7 GTX Tourer zijn gepeperde EV's

Geestelijk opvolger Volkswagen Golf GTI Clubsport

99 reacties

Video

De kers op de Golf-taart was altijd de GTI en omdat de ID3 ook wel wat garnituur kan gebruiken, heeft Volkswagen de ID3 GTX in het leven geroepen. En nou we toch aan het GTX-en zijn, krijgen we meteen de ID7 GTX Tourer als bonus.

Wellicht de meest begeerde Volkswagen Golf was altijd de GTI en daarom wordt het hoogste tijd om ook van het elektrische Golf-alternatief zo’n leuk gooi- en smijtbommetje te maken. Al in de zomer zagen we de eerste glimp in de vorm van de IDX en nu is het tijd voor het definitieve resultaat. Lekker sportief heet in ID-taal GTX en wat we hier zien, is dan ook ID3 GTX gedoopt. Volkswagen gaat de GTX aanbieden met twee verschillende vermogens, waarvan de krachtigste, zo zeggen de mensen van VW, de nieuwe Clubsport moet voorstellen.

Volkswagen ID3 GTX

Volkswagen ID3 GTX

In beide gevallen betreft het de permanente magneet synchroonmotor (PSM) die we inmiddels ook in de ID4, ID5 en ID7 aantreffen. Hij levert 210 kW (286 pk) en 545 Nm op de achteras, waarmee de auto in 6,0 seconden van 0 naar 100 km/h gaat, tot een geregelde top van 180 km/h. Kies je voor de Performance, dan krijg je dezelfde aandrijflijn, maar dan met 240 kW (326 pk) en ga je in 5,6 seconden naar de 100 km/h. De top is dan begrensd op 200 km/h en je krijgt er actieve demping (DCC) bij.

Achterwielaandrijving

Wellicht vraag je je af waarom de ID3 GTX niet, zoals andere GTX-en, zijn extra kracht uit een extra motor op de vooras haalt. We vragen het een van de ingenieurs en die legt uit dat deze compactere variant van het MEB-platform daar wat weinig ruimte voor overlaat. Bovendien, vult hij aan, wilde VW zo dicht mogelijk bij het pure karakter van de Golf GTI blijven. Dus geen vierwielaandrijving.

Volkswagen ID3 GTX

Volkswagen ID3 GTX

Om zich ook voor de omgeving te onderscheiden van de gewone ID3, krijgt de GTX zaken als een eigen voorbumper. De speciale dagrijverlichting in de vorm van pijlpunten mogen we zien als een typisch kenmerk voor alle GTX-en. Alle zwarte accenten zijn hoogglans. De 20-inch wielen zijn standaard en aan de achterkant krijgt de GTX een diffusor.

Speciale stoelen

Vanbinnen vinden we sportstoelen met rode stiksels, biezen en GTX-logo’s. Optioneel zijn er speciale stoelen met andere materialen. Ook het stuurwiel is met rood garen gestikt en draagt het GTX-embleem.

Omdat de ‘versnellingshandle' is verplaatst naar de stuurkolom, kon het infotainmentscherm groeien naar 12,9 inch. Het huisvest het nieuwste systeem, met onder meer spraakbediening en aansluiting op ChatGPT. Quizzen met de kinderen om lange ritten dragelijk te maken, is straks een koud kunstje. De auto weet alles. Een wellness-app zorgt voor stemmige geluiden, verlichting en - als je jezelf massagestoelen hebt gegund - lekker geduw tussen je schouderbladen.

Volkswagen ID3 GTX

Volkswagen ID3 GTX

De ID3 GTX krijgt het 79 kWh (netto) pakket, dat aan de snellader tot 175 kW gaat, wat een 10 – 80 procent laadtijd van 26 minuten moet gaan leveren. WLTP verwacht Volkswagen rond de 600 km uit te komen.

ID7 GTX Tourer

En dan de ID7 Tourer: ook die krijgt het GTX-uniform aangemeten. En dat woord uniform mag je best letterlijk nemen, want de optische aanpassingen komen grotendeels overeen met die op de ID3 GTX: aangepaste bumpers en een honingraatgrille en veel hoogglans zwart. De IQ Light LED Matrix-koplampen met verlicht logo en 3D-achterlichten zitten in het standaardpakket. Dat geldt ook voor 20 inch-wielen, met een upgrade naar 21 inch als optie.

Volkswagen ID7 GTX Tourer

Volkswagen ID7 GTX Tourer

Vanbinnen speciale stoelen, zwart interieur met rode accenten, stiksels en biezen. Het head-up display met augmented reality is standaard en de sfeerverlichting, die in de gewone ID7 tien kleurkeuzes biedt, kan hier dertig verschillende tinten aannemen. Ook hier de wellness-app en het nieuwste infotainmentsysteem, dat binnenkort ook met ChatGPT samenwerkt.

Volkswagen ID7 GTX Tourer

Volkswagen ID7 GTX Tourer

Waar de standaard iD7 Tourer 210 kW op de achteras heeft, krijgt de GTX daar een tweede, asynchrone motor bij. Daarmee komt het systeemvermogen op maximaal 250 kW (340 pk). Waar je bij de normale versie de keuze uit twee accupakketten hebt, krijgt de GTX altijd het zwaarste cellenblok, goed voor 86 kWh netto en een maximum laadsnelheid van 200 kW. Volkswagen rekent op een actieradius van 625 km uit te komen. Interessant tenslotte voor de aanhangerbezitter: dankzij de 4Motion-vierwielaandrijving steeg het maximaal geremd trekgewicht van 1.000 naar 1.400 kg.

Volkswagen ID7 GTX Tourer

Volkswagen ID7 GTX Tourer

Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID3 GTX
Volkswagen ID7 GTX Tourer
Volkswagen ID7 GTX Tourer
Volkswagen ID7 GTX Tourer
Volkswagen ID7 GTX Tourer
Volkswagen ID7 GTX Tourer
Volkswagen ID7 GTX Tourer
Volkswagen ID7 GTX Tourer
Volkswagen ID7 GTX Tourer
Volkswagen ID7 GTX Tourer
Volkswagen ID7 GTX Tourer

Lezersreacties (99)

Reageren