Volkswagen Golf GTI Clubsport: met 300 pk aan de GTI-top

Met gemene adder onder het gras

Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI Clubsport

In het land der hete hatchbacks bestaat iets als 'te veel vermogen' niet en dus blijft de Volkswagen Golf GTI die sinds de facelift 265 pk sterk is heus niet de sterkste Golf. Er komt nog een 333 pk sterke R aan, maar ook deze overtreffende trap van de GTI. Dit is de Volkswagen Golf GTI Clubsport.

Liefhebbers van sportieve Volkswagens Golf kunnen al decennia hun hart ophalen aan de ene na de andere sportieve versie. Van de Golf VR6 tot de R32 en van de G60's tot de bekendere GTI- en R-versies. De Golf GTI is sinds de facelift die Volkswagen op de Golf doorvoerde niet meer 245 pk krachtig, maar brengt nu 265 pk op de been. Net als voor de facelift komt er ook weer een extra harde GTI: de Clubsport. Het vermogenstechnische verschil tussen de GTI en de GTI Clubsport wordt opvallend genoeg kleiner. In tegenstelling tot de reguliere GTI krijgt de GTI Clubsport er geen vermogen bij.

Is dat een gemis? Het antwoord op die vraag luidt een dubbele 'nee'. Deze splinternieuwe Volkswagen Golf GTI Clubsport is met 300 pk en 400 Nm alsnog tot de tanden toe bewapend. Daarbij is 300 pk misschien ook wel meer dan genoeg. Die krachten worden immers puur op de voorwielen losgelaten. Net als de Golf GTI is de GTI Clubsport een voorwielaandrijver. Schakelen gaat in de Clubsport net als in de reguliere GTI met een DSG-automaat met zeven versnellingen. De Golf GTI bereikt vanuit stilstand in 5,9 seconden een snelheid van 100 km/h, de GTI Clubsport is met een sprinttijd van 5,6 tellen nipt rapper. De topsnelheid van beide VW's ligt op 250 km/h. De GTI Clubsport is tegen bijbetaling verkrijgbaar met het Race-pakket waarmee de begrenzer eraf gaat en de topsnelheid 267 km/h bedraagt. En de tweede 'nee'? Die heeft een voor de liefhebber minder fijne reden. De Nederlandse importeur zegt tegen AutoWeek dat de vernieuwde Golf GTI Clubsport níet naar Nederland komt.

Het lichtmetaal van de nieuwe Golf GTI Clubsport lijkt geïnspireerd op de 'draaischijfwielen' van de Golf V GTI.

Uiterlijk en innerlijk

De GTI Clubsport is meer dan een Golf GTI met meer vermogen. Zo heeft hij een agressievere voorbumper, een diffuser tussen de uitlaatpijpen én een grotere achterspoiler boven de achterruit dan de reguliere Golf GTI. Wie een Golf GTI Clubsport met Race-pakket bestelt, krijgt bovendien een Akrapovič-uitlaatsysteem. De GTI Clubsport staat standaard op speciaal 'Richmond' geheten 18-inch lichtmetaal dat enigszins doet denken aan de wielen van de Golf V GTI. Andere wieldesigns zijn eveneens leverbaar, ook in een maatje groter en er zijn zelfs extra lichte exemplaren beschikbaar. Achter de wielen houden zich remschijven met een diameter van 18-inch schuil. De schijven zijn dus een inch groter dan die van de normale GTI.

De Golf GTI Clubsport heeft in tegenstelling tot de reguliere GTI standaard 'premium sportstoelen' die gedeeltelijk met velours zijn bekleed. Lederen bekleding is optioneel. De Clubsport heeft onder meer een extra rijmodus: Special.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.