Volkswagen Golf en Polo nog altijd populairste occasions

Tenzij je het net even anders bekijkt

Barrelbrigade 2023 Volkswagen Polo Luc

We vroegen bij de Bovag de occasionverkoopcijfers over 2023 op en wat blijkt? De Volkswagen Polo en Golf maken nog altijd de dienst uit op de tweedehandsmarkt. Beide modellen wisselden in januari tot en met juli van dit jaar ruim 40.000 keer als occasion van eigenaar, veel meer dan welk ander model dan ook - tenzij je het nét even anders bekijkt.

Gekeken naar de tabel hieronder kun je maar lastig anders oordelen: de Volkswagen Golf en Polo zijn nog altijd de meest gewilde modellen op de Nederlandse occasionmarkt. Zowel consument aan consument (C2C) als bedrijf aan consument (B2C): de twee verkopen veruit het vaakst. Dat is al jarenlang het geval en zal vermoedelijk ook nog wel even zo blijven; ook nieuw hebben de Golf en Polo het immers lange tijd goed gedaan en ook van oudere generaties rijden nog vele duizenden exemplaren rond. De twee vormen simpelweg dé 'veilige' keuzes, volgens velen.

Al is er één model dat zich eigenlijk prima met de Golf en Polo kan meten. Of liever een modelgroep: het trio city bugs van Peugeot, Citroën en Toyota; de 107/108, C1 en Aygo. Van alle drie kenden we tot enkele jaren geleden twee generaties en als je de verkoopcijfers ervan bij elkaar optelt, komen we uit op ... 40.741 tweedehandsverkopen. Daarmee is het trio nípt populairder dan de Golf en Polo.

Ford Ka en Peugeot 206 nog altijd populaire tweedehandsjes

Wat de rest van de modellen betreft is het duidelijk: die halen het niet bij de Golf en Polo. Wél heeft de lijst met verkoopcijfers nog wat andere opmerkelijkheden in petto. Zo wisselden er van januari tot en met juli nog 12.866 keer een Peugeot 206 van eigenaar, waarvan het grootste deel van consument aan consument werd verkocht. Als het C2C-lijstje de volgorde van onderstaande tabel zou bepalen, zou de 206 zelfs op de zesde plek staan.

Ook de Ford Ka is met bijna 9.000 eigenarenwisselingen nog altijd een relevante telg op de occasionmarkt. Verder valt op dat hedendaagse gezinsauto's als de Renault Captur en Nissan Qashqai behoorlijk hoog staan tussen de dealerverkopen, maar niet vaak van eigenaar wisselen zónder tussenkomt van een dealer. In de top-20 B2C vinden we auto's als die Qashqai, maar ook de Tiguan, terwijl beide in de top-20 C2C niet te vinden zijn. Ook springen hippe kleintjes als de 3-deurs Mini en de Fiat 500 er wat dat betreft uit: beide modellen worden opvallend veel vaker verkocht door occasionbedrijven dan door particulieren, als je de verhouding vergelijkt met andere populaire, kleinere modellen.

#ModelC2C-verkopenB2C-verkopenVerkooptotaal
1Volkswagen Golf18.26622.41740.683
2Volkswagen Polo17.34522.66440.009
3Opel Corsa10.15814.69124.849
4Ford Fiesta7.24212.80620.048
5Ford Focus5.85713.08518.942
6Renault Clio6.34012.55618.896
7BMW 3-serie7.2599.85417.113
8Toyota Aygo6.49210.52617.018
9Toyota Yaris5.98810.96016.948
10Opel Astra5.2829.79615.078

Lezersreacties (105)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.