Volkswagen: 'De toekomst van R is elektrisch'

Elektrische krachtpatsers op komst

Volkswagen R
Volkswagen RVolkswagen RVolkswagen RVolkswagen RVolkswagen RVolkswagen RVolkswagen R

Volkswagens sportieve topmodellen die het merk aan het R-label hangt, hebben tot nu toe vooral één ding gemeen: ze hebben altijd een behoorlijk potente verbrandingsmotor. Blijft dat ook in de toekomst zo? Daar is Volkswagen heel duidelijk in: nee.

Het R-label van Volkswagen ken je inmiddels al enkele decennia. Het werd in 2002 geïntroduceerd met de R32-versie van de toen actuele Volkswagen Golf IV. Die Golf R32 had een 241 pk sterke zescilinder, vierwielaandrijving en een DSG, een combinatie die – samen met het dikke uiterlijk – voor eersteklas hot hatch-pret zorgde. Met de R32 klonk het startschot voor de sportieve R-modellen. Er kwamen R-versies van de Golf V, VI, VII en VIII en ook de Passat (R36), Scirocco, Arteon, T-Roc, Tiguan en zelfs de Touareg (R50 én de huidige R eHybrid) kregen een beul van een R-variant. Stuk voor stuk modellen met een verbrandingsmotor. In de toekomst komen er ook elektrische Volkswagens R.

In 2018 kwam Volkswagen met de ID.R, een niet straatlegale spierbundel waarmee het deelnam aan de Pikes Peak International Hill Climb in het Amerikaanse Colorado. Dat was officieel de eerste elektrische R-Volkswagen ooit, maar dat is natuurlijk geen model dat in serieproductie is gegaan. Die komen er wel, zo zegt Hakim Halimi, Heaf of Product Marketing bij Volkswagen R. In detail treedt hij echter niet. "We evalueren momenteel verschillende concepten en mogelijkheden, maar zullen alleen R-modellen aanbieden die aan onze eisen voldoen. Ik kan en mag er natuurlijk niet al te veel over zeggen, maar één ding is zeker: de toekomst van R is elektrisch.” Ook weten we dat elke Volkswagen met R-genen die vanaf 2030 wordt verkocht een EV zal zijn. Momenteel voert Volkswagen de krachtigste elektrische modellen onder het GTX-label, al zijn dat elektrische equivalenten van de GTI-modellen.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (60)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.