Volgende Skoda Octavia als EV, maar waarom kwam deze elektrische Octavia nooit?
Proeftuin leek productieklaar
Van de volgende generatie Skoda Octavia komt ook een geheel elektrische versie. Dat nieuws herinnert ons aan een proefrit die we ooit maakten met een prototype van een elektrische Skoda Octavia. Dat was een elektrische proeftuin, maar die auto reed niet eens verkeerd. Een elektrische Octavia Combi, hoe zat dat ook alweer? We nemen je terug naar de tijd dat elektrisch rijden nog op gang moest komen.
De Skoda Octavia Green E Line was bedoeld om data te verzamelen over elektrisch rijden. De Combi van de toenmalige generatie diende als basis voor de Green E Line en had een elektromotor met een vermogen van 116 pk en een trekkracht van 270 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/h ging in twaalf seconden en de topsnelheid was 135 km/h. Skoda claimde een actieradius van 150 kilometer. Het gewicht van het accupakket was 315 kilo.
In 2011 kon AutoWeek met een van de tien gebouwde exemplaren van de Green E Line rijden:
Met de accu’s laag in de buik ligt de Octavia Green E Line als een dijk op de weg. Ondanks dat de auto er serieus zwaarder op geworden is, valt op het weg- en bochtgedrag weinig aan te merken. En ook de motor kwijt zich prima van z’n taak. De Green E Line reageert keurig op het stroompedaal, niet anders dan wat we ons van de Golf Blue-e-motion (waarmee we in 2010 reden) kunnen herinneren. En dat geldt ook voor de overgang tussen elektrisch en mechanisch remmen. Door met de flippers achter het stuur de mate van remenergieregeneratie op het maximale in te stellen remt de auto behoorlijk af op de motor. Zo veel zelfs dat ze bij Skoda hebben besloten om bij fors afremmen op de motor de remlichten te laten branden. Het mooie is dat je nu bijna alles met het stroompedaal kunt regelen, gewoon een kwestie van netjes doseren. Een aardige gimmick is het waarschuwingssignaal om voetgangers op onze komst te attenderen: een snelheidsafhankelijk geluid dat sterk doet denken aan het gepruttel van een luchtgekoelde boxermotor in een oude Kever of Volkswagen-bus, tot het boven de 50 km/h plotseling ophoudt. Volgens de meerijdende ingenieur is het geluid geïnspireerd op dat van een V8, maar dat is voor zijn rekening, wij houden het op een oude Volkswagen. Voor een serie van tien testexemplaren hebben ze het in Praag in elk geval serieus aangepakt, niets wijst er op dat je met een rijdende proeftuin op pad bent. Het enige jammere is dat je continu angstvallig met een oog naar de accumeter zit te loeren. De opgegeven actieradius van 150 kilometer zullen we niet halen, laat staan dat er meer in zit.
Octavia niet, Golf wel
De Octavia Green E Line leek behoorlijk productierijp, en bijna alle vroege EV's hadden zo'n beperkte actieradius dus dat hoefde het probleem niet te zijn. Waarom kwam hij dan nooit op de markt? Dat gebeurde immers wel met de e-Golf die als Golf VII verscheen, en waarvan Volkswagen op basis van de Golf VI Blue-e-motion al een soort voorganger had. Met dezelfde techniek als de elektrische Octavia. Dr. Eckhard Scholz, in die tijd binnen de Skoda-directie verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling vertrouwde ons desgevraagd echter toe dat een elektrische Octavia niet heel realistisch is: “Het is nu een mooie proeftuin om ervaring in op te doen, maar voor een elektrische auto is de Octavia te fors, zeker als Combi. Zelfs de Rapid, onze nieuwe hatchback in het C-segment, is nog te groot voor elektrificatie. Eigenlijk zien we bij Skoda alleen iets in een elektrische versie van de compacte Citigo en die komt in 2014.” Scholz was vastberaden: “Hoogstens dat nog de overweging gemaakt zou kunnen worden om de Fabia elektrisch te maken, maar meer ook niet. De elektrische auto is voor de stad en daar horen grotere auto’s niet thuis. Voor auto’s groter dan de Citigo denken we aan plug-in hybridisering.”
Van de test met de Skoda Octavia Green E Line hebben we destijds deze video gemaakt.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech 115pk Business Edition | Cruise Control | Climate Control | Navigatie | Sensoren Voor + Achter |
- 2019
- 64.671 km

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Greentech Business Edition 150pk, Ideale caravan trekker 1500kg!!, Navigatie, Cruise controle, Clima controle, Pdc v/A, Xenon, Trekhaak, Nederlandse auto, Uniek 77.000km!!, Bovag afleverpakket 695,-
- 2020
- 77.256 km

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Ambition Business Airco ECC | Automaat | Trekhaak | Adaptive Cruise Control |Stoelverwarming | NAP | Apple Carplay Android Auto
- 2019
- 145.603 km