Vijf miljoen keer Audi Quattro
Tijd voor een feestje in Ingolstadt. Audi heeft het vijfmiljoenste model met Quattro-aandrijving op de weg gezet. Een kersverse, witte A6 Allroad 3.0 TDI rolde van de band in de Neckersulm-fabriek en mag de kaarsjes uitblazen.
In totaal heeft Audi meer dan 140 modelvarianten met Quattro-aandrijving in de prijslijst staan. Van de Q7 tot de R8 en van de A3 tot de A6 Allroad, geen Audi ontkomt aan vierwielaandrijving. Het systeem is standaard aanwezig op alle S en RS-modellen. Volgens Rupert Stadler, een bestuurslid van Audi, is Quattro een van de pijlers van het merk. Helemaal geen vreemde gedachte; in 2012 werd ruim 43 procent van alle nieuwe Audi's uitgerust met vierwielaandrijving. Lijstaanvoerder is de Q5, waarvan 205.600 stuks werden verkocht. Met name in de Verenigde Staten, Canada, Rusland en het Midden-Oosten doen de Quattro's het goed.
In den beginne
In de winter van 1976-77 kwamen we Quattro voor het eerst tegen, toen een stel vernuftige Audi-engineers ging testrijden in Zweden. Een Volkswagen Iltis vergezelde de heren, met zijn vierwielaandrijving reed de Iltis de voorwielaangedreven Audi makkelijk voorbij. Toen ging er een belletje rinkelen. Onder leiding van Ferdinand Piëch begon de ontwikkeling van een vierwielaangedreven Audi. In 1980 debuteerde de hoekige maar legendarische Audi Quattro op de Autosalon van Genève. Oorspronkelijk zou er slechts een kleine serie gebouwd worden, toch bleef het model tot 1991 in productie. In 1984 kwam de net even compactere Audi Sport Quattro (met 306 in plaats van 200 pk) het gamma versterken. De Quattro heeft naam gemaakt met zijn vele overwinningen in de rallysport. De Sport Quattro S1 met om en nabij de 600 pk was de laatste maar meest spectaculaire variant van de Quattro.