Veto tegen uitstel emissienormen mislukt
Overgangsfase naar nieuwe test blijft in stand
Het draait om de Real Driving Emissions-test, die vanaf september 2017 wordt ingevoerd. Deze tests moeten de werkelijke uitstoot meten en komen in de plaats van laboratoriumtests. De Europese Commissie sprak met de EU-landen af dat er een overgangsfase komt waarin het is toegestaan de uitstootnorm van stikstof (80 milligram per kilometer) met 110 procent te overschrijden. Juist van dat hoge overschrijdingspercentage spraken de parlementariërs schande en zij probeerden dit te vetoën.
In de bevoegde milieucommissie van het EP was er in december een zeer grote meerderheid om de plannen te blokkeren. Doorgaans volgen de politici hun gekwalificeerde collega's, maar de afgelopen weken werden de Europarlementariërs uit alle hoeken benaderd door zowel vóór- als tegenstanders van het veto. De auto-industrie wees op het verlies van werkgelegenheid als men zich sneller aan de strengere normen moet houden. Burgemeesters van steden, milieu- en consumentenorganisaties wezen juist op de betere luchtkwaliteit en gezondheid van burgers als de uitstoot wordt teruggeschroefd.
Bij meerdere partijen, waaronder GroenLinks, PvdA en D66 klonk na de stemming dan ook al snel dat het EP is gezwicht voor de autolobby. Dat is onbegrijpelijk na het schandaal met Volkswagen die miljoenen dieselauto's uitrustte met software om te sjoemelen met de uitstoot, stellen deze partijen.