AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Verrassend zuinig: Volkswagen EcoRacer
Volkswagen toont op de Tokio Motor Show de verrassende EcoRacer. Het is een compacte sportwagen met een extreem laag verbruik.
Volkswagen toont op de Tokio Motor Show de verrassende EcoRacer. Het is een compacte sportwagen met een extreem laag verbruik.
De middenmotor-sportwagen weegt dankzij een carrosserie van koolstofvezel slechts 850 kg. Voor de aandrijving is een 1.5 TDI verantwoordelijk, een voorbode van een nieuwe generatie dieselmotoren die Volkswagen de komende jaren zal introduceren. De 1484 cc grote viercilinder met vier kleppen per cilinder levert in de EcoRacer een vermogen van 100 kW/136 pk bij 4000 tpm. Het koppel bedraagt 250 Nm en is beschikbaar tussen 1900 en 3750 omwentelingen per minuut. Het blok is gekoppeld aan een DSG-automaat. De combinatie is goed voor een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km (1 op 29,4). De topsnelheid bedraagt 230 km/h, voor de sprint van 0 naar 100 km/h is 6,3 seconden nodig.
De middenmotor-sportwagen weegt dankzij een carrosserie van koolstofvezel slechts 850 kg. Voor de aandrijving is een 1.5 TDI verantwoordelijk, een voorbode van een nieuwe generatie dieselmotoren die Volkswagen de komende jaren zal introduceren. De 1484 cc grote viercilinder met vier kleppen per cilinder levert in de EcoRacer een vermogen van 100 kW/136 pk bij 4000 tpm. Het koppel bedraagt 250 Nm en is beschikbaar tussen 1900 en 3750 omwentelingen per minuut. Het blok is gekoppeld aan een DSG-automaat. De combinatie is goed voor een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km (1 op 29,4). De topsnelheid bedraagt 230 km/h, voor de sprint van 0 naar 100 km/h is 6,3 seconden nodig.
De EcoRacer is 3,77 m lang, 1,74 m breed en slechts 1,21 m hoog. De 17-inch lichtmetalen velgen staan 2,48 meter uit elkaar. In de basisconfiguratie is de EcoRacer een coupé. Binnen enkele minuten laat de auto zich tot roadster ombouwen. Het dak, de zijramen en coupé-achterzijde zijn te verwijderen. Nog extremer is de speedster-variant. Hierbij kan de A-stijl en voorruit verwijderd worden en vervangen door een module bestaande uit een lage voorruit en een afdekplaat voor de cockpit.
De EcoRacer is in eerste instantie een onderzoeksvoertuig dat ook echt kan rijden, productieplannen zijn er niet. Toch gaan er al enige tijd geruchten dat Volkswagen omstreeks 2009 met een kleine roadster op de markt zal komen. Mogelijk is de EcoRacer hiervan een voorbode.
De EcoRacer is in eerste instantie een onderzoeksvoertuig dat ook echt kan rijden, productieplannen zijn er niet. Toch gaan er al enige tijd geruchten dat Volkswagen omstreeks 2009 met een kleine roadster op de markt zal komen. Mogelijk is de EcoRacer hiervan een voorbode.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Polo 1.0 95PK TSI Life Edition / Achteruitrijcamera / App Connect / Digital Cockpit / 15'' LMV / VW
- 2024
- 27.977 km
€ 21.450

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI eHybrid Life | Digital Cockpit | Plug-In | Zondag Open!
- 2021
- 47.000 km
€ 29.945

Volkswagen Polo 1.0 TSI Comfortline 95PK NAP 15 inch LMV Navigatie Carplay Android Adaptive Cruise Airco DAB Elektrische Ramen LED
- 2019
- 134.045 km
€ 12.499
Lees ook
Nieuws
Elektrische Volkswagen ID Touareg op komst, eerste op SSP-basis
Nieuws
De nieuwe T-Roc is de eerste hybride Volkswagen in jaren
Nieuws
‘Elektrische Volkswagen Golf met 9 maanden uitgesteld om budgetredenen’
Autotest
Dubbeltest: Volkswagen Tayron vs. Mazda CX-60 - Plug-in hybrides in tussenformaat
Reportage