Vernieuwingen voor Caterham
De Britse autofabrikant Caterham heeft zijn modellen vernieuwd. Van het 48 jaar oude ontwerp van de Seven, is zowel de motor als het onderstel en het uiterlijk gewijzigd.
De Britse autofabrikant Caterham heeft zijn modellen vernieuwd. Van het 48 jaar oude ontwerp van de Seven, is zowel de motor als het onderstel en het uiterlijk gewijzigd.
Voor de veranderingen aan de motoren, kreegt Caterham hulp van Cosworth, dat hiermee sinds 10 jaar weer actief is op het gebied van auto's voor de openbare weg. De wegversie van de Seven is voortaan voorzien van een 2,3-liter Ford Duratec motor die door Cosworth is aangepakt. De krachtbron levert 200 pk en voldoet voortaan aan de EuroIV emissienorm. Dat is goed voor de export van de sportauto's. Met de Ford Cosworth motor haalt de Caterham CSR 200 225 km/u en de sprint van 0 naar 100 gaat in 3,7 seconden.
De circuitversie heet CSR 260; die is eveneens voorzien van de 2,3-liter Duratec motor. Dit keer levert hij echter 260 pk; de topsnelheid bedraagt bijna 250 km/u en hij kan in 3,1 seconden accelereren van 0 naar 100.
Door veranderingen aan het spaceframe is het chassis van de Caterham voortaan 25 procent stijver. De wielophanging is aangepast. Aan de achterzijde is die voortaan onafhankelijk en de voorzijde zijn duwstangen volgens F1-model gemonteerd. De wielen staan 5 cm verder uit elkaar dan voorheen; dat bevordert de wegligging in snelle bochten en bovendien gaat de aërodynamica ermee op vooruit. Voor dat doel zitten de spatborden aan de voorzijde voortaan nog dichter op de wielen. Daarnaast is de neus van de auto wat groter geworden om een grotere radiator te kunnen herbergen.
De meest radicale veranderingen zijn terug te vinden in het interieur. Tuimelschakelaars zijn voortaan ook bij Caterham verleden tijd. De bedieningselementen zijn voortaan compact rond de stuurkolom geplaatst. Zelfs aan bergruimte is dit keer gedacht: in de middenconsole en in de armsteun is daarvoor ruimte gecreëerd.