Vernieuwde Skoda Enyaq: bekend nieuw gezicht én groter bereik

Succesnummer aangescherpt

Skoda Enyaq Facelift
Skoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq FaceliftSkoda Enyaq Facelift

Op 2024 na is de Skoda Enyaq sinds zijn markintroductie in 2021 onafgebroken de populairste Skoda van Nederland. Om de aandacht voor het model vast te houden, heeft Skoda hem nu grondig gefacelift. Aan de voorzijde, in ieder geval.

Er waait een stevige vernieuwingsbries in Tsjechië. De Kodiaq en Superb zijn nog kakelvers, de Elroq is splinternieuw en dit jaar brengt Skoda ook nog eens een nieuwe compacte cross-over op de markt: de Epiq. De Skoda Epiq - het elektrische equivalent van de Kamiq - is dit jaar niet het enige elektronieuws van Skoda. De eerste volledig elektrische auto van het merk is namelijk vernieuwd en dan hebben we het natuurlijk over de populaire Skoda Enyaq.

En populair, dat is de Enyaq. Sinds zijn Nederlandse marktintroductie in 2021 is de Enyaq in Nederland  drie jaar op rij de populairste auto van het merk gebleken. In 2024 moest de Enyaq de Octavia voor zich dulden, maar van 2021 tot en met 2023 zetelde de elektrische SUV in Nederland op de Skoda-troon. In totaal zijn er al bijna 21.000 stuks op kenteken gezet en dat maakt de Enyaq in Nederland na de Octavia, Fabia en Superb de best verkochte Skoda ooit. De Skoda Enyaq en de Enyaq Coupé - de variant met eens sterker aflopende daklijn - zijn nu vernieuwd. Ondanks dat er relatief veel is veranderd, hoef je niet op grote verrassingen te rekenen.

De Elroq achterna

Dat komt natuurlijk door de in oktober vorig jaar gepresenteerde Elroq. Die Skoda Elroq moet je zien als het elektrische alternatief voor de Karoq en is in feite een pak 'm beet 16 centimeter kortere Enyaq. De Elroq werd direct van Skoda's nieuwe Modern Solid gedoopte designtaal voorzien en nu volgt dus ook de Enyaq. Je herkent de gefacelifte Skoda Enyaq dan ook vooral aan het voor het tweetal compleet nieuwe front. Het ietwat op een grille lijkende hekwerk en de gemeen de wereld in turende koplampen maken plaats voor een wat Skoda het 'Tech-Deck Face'-noemt. Daarin tref je over twee verdiepingen verdeelde verlichting, compleet met platte led-dagrijverlichting, verlichte elementen ertussen en een compleet nieuwe bumperpartij. De complete voorklep is nieuw van vorm en in het midden ervan tref je geen Skoda-logo meer aan. In plaats daarvan schrijven de Tsjechen daar de merknaam voluit.

Skoda Enyaq Facelift

Skoda Enyaq: van voor én achteren vernieuwd.

Ook aan de achterzijde is er visueel nieuws, al is dat kleiner van aard. Het IV-label - dat voorheen rechts onder het achterlicht stond - is van de achterklep getrokken. De merknaam Skoda is voortaan in een groter formaat uitgeschreven tussen de achterlichten en het deel van de achterlichten dat zich in de klep bevindt, heeft een nieuwe en meer gesegmenteerde lichtsignatuur gekregen. Ín de aangescherpte Enyaq zien we een stuurwiel dat het - net als de voorklep dus - zonder rond Skoda-logo moet doen. Ook hier staat de merknaam nu uitgeschreven. Nog kleiner visueel nieuws: de lakkleur Olibo Green is nieuw voor het elektrische tweetal. Verder neem je rondom de auto nieuwe zilverkleurige accenten waar.

Prettig voor de wintermaanden: het stuurwiel is standaard elektrisch verwarmbaar. Ook voortaan standaard: Keyless Entry, verwarmbare voorstoelen en over drie zones gescheiden klimaatregeling. Voor dergelijke extraatjes moest je voorheen instapper Selection laten staan en voor de Business Edition gaan. De Selection heeft die voorzieningen nu dus standaard.

Skoda Enyaq Facelift

Skoda Enyaq

Techniek: bekende namen, verbeterde prestaties

De Skoda Enyaq heeft door de jaren heen heel wat uitvoeringen gekend. De elektrische SUV is er onder meer als 50, 60, 80X, 85 én als sportieve RS geweest. De nieuwe Skoda Enyaq komt er in ieder geval als 60 en als 85, al spreekt het merk ook van een derde aandrijflijnoptie. Hoe dan ook: de Enyaq 60 heeft een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor op de achteras en put zijn energie uit een 63 kWh accu (bruto). Deze accu kan met 165 kW weer volgepompt worden met stroom.

De tevens achterwielaangedreven Skoda Enyaq 85 is net als voorheen weer 286 pk en 545 Nm sterk en heeft weer de 82 kWh (bruto) accu. Met deze aandrijflijn komt de Skoda Enyaq tot 579 kilometer ver. De Enyaq Coupé schopt het tot een bereik van 589 kilometer. Snelladen kan met 135 kW.

Vanafprijzen Skoda Enyaq

De vernieuwde Skoda's Enyaq zijn vanaf 9 januari te bestellen. De Skoda Enyaq 60 kost als Selection minstens €42.990, de Enyaq Coupé €44.990. Behalve als Selection zijn de Enyaqs ook als Business Edition en Sportline te krijgen. Ter vergelijking: de kleinere Elroq is er - als Elroq 50 met 52 kWh accu - vanaf €34.990. Een Elroq 60 met 63 kWh accu (bruto) is er vanaf €37.990.

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (138)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.