Vernieuwde Audi S3: sterker, stijver én met nieuw gezicht

333 pk, net als de Golf R straks

Audi S3
Audi S3Audi S3Audi S3Audi S3Audi S3Audi S3Audi S3Audi S3Audi S3Audi S3Audi S3Audi S3Audi S3Audi S3Audi S3

De Audi A3 Sportback en A3 Limousine krijgen dit jaar een facelift en daar komen natuurlijk ook weer heftige RS3's van. Zijn die je te heftig? Dan bieden de S3 Sportback en S3 Limousine uitkomst. Het zijn die vernieuwde S3's die Audi nu laat zien, zij het gehuld in een strak stickervelletje.

De huidige generatie Audi A3 blaast volgende maand vier kaarsjes uit en dat betekent dat er in Ingolstadt al lang en breed is nagedacht over een vernieuwde variant. Voor een generatiewissel is het uiteraard te vroeg, maar het management acht de tijd wél rijp voor een facelift. Uiteraard komen er naast reguliere, al dan niet mild-hybride benzineversies ook weer heftige RS3's, compleet met een machtige 2.5-vijfcilinder die minimaal 400 pk op de been brengt. Wil je een sportieve A3, maar zijn die RS'en je te heftig? Dan kun je ook straks weer voor de S3 geheten sportieve subtoppers gaan. Die vernieuwde Audi's S3 Sportback en S3 Limousine toont Audi nu alvast zelf, al is het duo nog gestoken in een – zij het weinig verhullend – camouflagepak.

Audi S3 Sportback en S3 Limousine

De Audi S3 Sportback en S3 Limousine zoals je die nu kent.

De Audi's S3 zijn in hun huidige vorm 310 pk en 400 Nm sterk. Dat vermogen perst de Audi S3 niet uit een 2.5-vijfcilinder zoals de RS3, maar uit een 2.0 TSI met vier pitten. Na de facelift zijn de Audi S3 Sportback en S3 Limousine net even sterker. De 2.0 TSI blijft, maar die brengt voortaan 333 pk en 420 op de been. 23 pk en 20 Nm meer dus dan voor de facelift. Met dat vermogen bereiken de S3's vanuit stilstand in 4,7 seconden een snelheid van 100 km/h. Dat is uiteraard iets rapper dan voorheen, al is de tijdwinst op de 0-100-sprint met 0,1 seconde bescheiden. De topsnelheid is weer elektronisch begrensd op 250 km/h. Het vermogen van 333 pk en 420 Nm is overigens extra interessant. We verwachten namelijk dat ook de vernieuwde Volkswagen Golf R – nu nog 320 pk sterk – over vergelijkbare spierkracht zal beschikken.

Audi S3

De vernieuwde Audi S3 Sportback en S3 Limousine.

Audi schroeft het vermogen van de S3's dus op, maar daar blijft het niet bij. De zeventraps S-tronic-automaat moet volgens de Duitsers straks sneller door de verzetten springen dan eerder. Meer technisch nieuws? Zeker. Zo wordt het koppel straks ook tussen de achterwielen apart verdeeld dankzij de komst van koppelingen aan weerszijden van het achterste differentieel. Net als bij de Golf R dus. Voor de Audi A3 is dit niet nieuw, maar de RS3'en hadden dit systeem al. Audi brengt verder een nieuwe Dynamic Plus geheten rijmodus naar de S3's en past onder meer de wielvlucht (camber) aan. Ook aangepast worden de stuurinrichting en de remmerij. Progressieve stuurbekrachtiging is standaard en aan de voorzijde krijgen de S3's grotere geventileerde remschijven. Ze hebben voortaan een diameter van 35,7 centimeter en zijn met 3,4 centimeter ook nog eens vier millimeter dikker dan momenteel. De klauwen worden voortaan door twee zuigers tegen de schijven gedrukt én de remblokken zijn vergroot. De Audi's S3 komen daarbij voortaan standaard op 19-inch banden in de maat 235/35 te staan.

Ook is er optisch nieuws. Audi geeft de S3's – net als de andere A3-versies – nieuw bumperwerk rondom. De S3 krijgt een met drukke diagonale lijnen gelardeerde grille en de 'brievenbus' tussen de grille en de motorkap verdwijnt. Het Audi-logo verhuist daarbij iets omhoog en zit straks deels in de grille en gedeeltelijk in het deel erboven. Ook wordt de achterbumper vernieuwd. Hier vinden we onder meer een aangepaste diffuser en nieuwe, maar waarschijnlijk dichte of semi-gesloten verticale koelsleuven aan de zijkanten. Verder vernieuwt Audi de invulling van de achterlichten.

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.