Vernieuwd: Alfa 147

Alfa Romeo 147
De nieuwe Alfa Romeo 147 zal in Parijs zijn wereldpremière beleven. De opgefriste versie zal zowel, zoals ook nu het geval is, als 3- en als 5-deurs op de markt komen en hij zal beschikbaar zijn met de 150 pk-variant van de 1.9 Multijet diesel.

De nieuwe Alfa Romeo 147 zal in Parijs zijn wereldpremière beleven. De opgefriste versie zal zowel, zoals ook nu het geval is, als 3- en als 5-deurs op de markt komen en hij zal beschikbaar zijn met de 150 pk-variant van de 1.9 Multijet diesel.

Alfa heeft de 147 gemoderniseerd met een nieuwe neus met een grotere grille en nieuwe koplampen. Nu de grille ten opzichte van de motorkap lager is geplaatst, ziet de nieuwe 147 er agressiever uit. Aan de achterkant is de klep gewijzigd en zijn de achterlichten aangepast. Ze zijn meer driehoekig gevormd en worden omlijst door een verchroomd randje.
Het interieur van de 147 is eveneens aangepakt. In de eerste plaats is er een aangepast instrumentenpaneel, terwijl ook het bedieningspaneel is gewijzigd. Verder wordt het dashboard nu uitgevoerd in twee kleurencombinaties, grijs/grijs of blauw/grijs. Nieuwe bekleding voor de stoelen en deurpanelen horen daar ook bij, terwijl Alfa niet heeft vergeten de vorm van de achterste hoofdsteunen te wijzigen, zodat het zicht naar achteren aanzienlijk beter is.
De vernieuwde Alfa 147 krijgt naast de bestaande motoren de beschikking over een nieuwe motorvariant, de 150 pk sterke 1.9 JTD 16v Multijet, die de 140 pk versie vervangt. Het vermogen wordt bereikt bij 4000 tpm, terwijl het maximum koppel van 305 Nm bij 2000 tpm ligt. Ook nieuw zijn de transmissies, in de vorm van een evolutie van de bekende Selespeed, die nu met gewijzigde elektronica gebruikersvriendelijker is. De versnellingspook staat steviger in zijn 'grondvesten', zodat de bestuurder de positie gemakkelijk kan checken. Een ander nieuwtje van de 147 is de introductie van een Comfort onderstel. Dat komt standaard op de versie met de 150 pk M-Jet en is een optie op de andere uitvoeringen. Alfa zegt dat het comfort beter is zonder invloed te hebben op de goede wegligging. Het onderstel van de nieuwe 147 is trouwens verbeterd met nieuwe veren en een andere afstelling en de toepassing van een nieuwe, holle stabilisatorstang. Die wijzigingen hebben geleid tot een gewichtsbesparing van 1,7 kg.
De Alfa 147 is als vanouds uitgerust met ABS, EBD, VDC en ASR. Ook is er nu MSR (Motor Slipkoppel Regeling) beschikbaar, een aanvulling op het ABS dat ingrijpt als de grip verloren raakt als er te snel wordt teruggeschakeld. Meer details over uitvoeringen en prijzen hopen we in Parijs te horen.