Verne: helemaal elektrisch én autonoom met een vleugje Rimac
De toekomst van elektrisch autonoom stadsvervoer?
Maak kennis met de Verne, een naar Jules Verne vernoemde elektrische hatchback uit Kroatië die volgens zijn scheppers helemaal klaar is om volledig autonoom naar het middelpunt van autoland te rijden.
Verne. Dat is de naam van een nieuw automobiel concept waar niemand minder dan Mate Rimac - oprichter van het Kroatische supercarmerk Rimac - zich mee heeft bemoeid. Ook twee directe collega's van Mate Rimac hebben zich met Verne bemoeid, en niet de minste. Zo is Marko Pejković - voorheen Chief Strategy Officer bij Rimac - nu CEO van Verne en is de ontwerper van de Rimac Nevera - Adriano Mudri - aangesteld als Chief Design Officer. Allemaal leuk en aardig, maar wat heeft de Verne te bieden?
Volgens Mate Rimac en zijn kornuiten is de Verne een elektrische auto die deel uitmaakt van een mobiliteitsdienst die in 2026 in Zagreb in gebruik wordt genomen. De auto staat op een volledig nieuw platform dat gebruik maakt van hardware van Mobileye. Doordat het platform in de basis voor volledig autonome auto's is ontwikkeld, is de boel volgens het bedrijf veel efficiënter dan wanneer het een bestaand platform dat ook voor auto's wordt gebruikt waarin de bestuurder wél een rol speelt.
Uitgebreide technische specificaties zijn er nog niet. Wel weten we dat de Verne plek biedt aan tot twee inzittenden en dat de deelauto "meer interieurruimte biedt dan een Rolls-Royce." De Verne krijgt schuifdeuren en een binnenste zonder dashboard. Het geheel doet nog het meeste denken aan een woonkamer en omvat onder meer een kamerbreed 43 inch groot display en zeventien luidsprekers. Tussen de stoelen zit een touchpad waarmee je het infotainmentsysteem kunt aansturen. Ook vindt je hier wat Verne de 'Median' noemt, een fysieke knop waarmee je de rit start of stopt. Ook opvallend: het volledig ronde zonnedak. De aalglad ogende Verne heeft geen zijspiegels en zelfs geen ruitenwissers.
Het 'Moederschip'. Het lokale Verne-centrum dus.
Met de nieuwe mobiliteitsdienst moet je via een telefoonapplicatie een Verne kunnen bestellen. Voordat de auto zelfstandig naar je toe rijdt, kun je via je telefoon al zaken als de temperatuur, interieurverlichting en zelfs de geur ín de auto instellen. "De auto wordt nooit eigendom van de klant, maar zal wel als een eigen auto aanvoelen," aldus Verne. In elke stad waar Verne actief wordt, opent het wat een 'Moederschip' noemt. Inderdaad, met een hoofdletter. Dat moet je zien als de lokale thuisbasis van Verne waar de auto's dagelijks geïnspecteerd, onderhouden, gewassen én opgeladen worden.
Verne gaat in Kroatië een fabriek bouwen. Uiteindelijk moet de mobiliteitsdienst ook buiten Kroatië actief worden. Zo spreidt Verne zijn vleugels onder meer uit naar het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Ook heeft het naar eigen zeggen al concrete plannen op tafel liggen om zijn invloedssfeer naar elf andere steden in de Europese Unie en het Midden-Oosten uit te breiden. Verne zou daarbij ook nog in overleg zijn met 'dertig andere steden daarbuiten'.