Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Verlossing: dít is de Lamborghini Urus!

650 pk en 850 Nm voor Lambo-SUV

162
Verlossing: dít is de Lamborghini Urus!
Verlossing: dít is de Lamborghini Urus!Verlossing: dít is de Lamborghini Urus!Verlossing: dít is de Lamborghini Urus!Verlossing: dít is de Lamborghini Urus!Verlossing: dít is de Lamborghini Urus!Verlossing: dít is de Lamborghini Urus!Verlossing: dít is de Lamborghini Urus!Verlossing: dít is de Lamborghini Urus!Verlossing: dít is de Lamborghini Urus!Verlossing: dít is de Lamborghini Urus!
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
4 december 2017 om 19:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In 2012 maakten we tijdens de Beijing Auto Show in China kennis met de Urus Concept, een studiemodel waarmee Lamborghini een duidelijk signaal afgaf: wij komen met een SUV. Ruim vijf jaar later is dít de productieversie. Het wachten waard!

De Lamborghini-familie, die nu uit de Huracán en de Aventador bestaat, wordt uitgebreid met de snelste SUV van autoland: de Urus. De extravagante SUV heeft die titel te danken aan de 4,0 liter grote biturbo-V8 die in de imposante neus is gehuisvest, een blok dat 650 pk en 850 Nm via een achttrapsautomaat over alle vier de wielen verdeelt. Standaard gaat veertig procent van het vermogen gaat naar de vooras, het gros wordt losgelaten op de achteras.

Met deze beul van een achtcilinder is de Urus in staat om in 3,6 tellen naar de 100 km/h te sprinten. Wie het gaspedaal 12,8 tellen tegen de bodemplaat drukt, raast met 200 km/h over het asfalt. Pas bij een snelheid van 305 km/h behoort het versnellen tot het verleden. Om ervoor te zorgen dat de eerste SUV na de LM002 uit Sant'Agata ook in de bochten de verwachtingen waarmaakt die het logo op z'n neus schept, is de Urus voorzien van torque vectoring én vierwielsturing. Carbonkeramische remmerij moet de Urus weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen. Bij een snelheid van 100 km/h bedraagt de remweg slechts 33,7 meter. Lamborghini houdt nog even onder de pet hoeveel kilo de 5,11 meter lange Urus in de schaal legt, maar laat wel weten dat er minder dan 2.200 zijn.

Lamborghini heeft zes rijmodi bedacht, zodat de Urus op diverse ondergronden zijn mannetje kan staan. Naast Strada (straat) en Terra (off-road) komen we Neve (sneeuw), Sabbia (zand), Sport en Corsa (circuit) tegen. In die laatste modus vindt zelfs 87 procent van de kracht zijn weg naar de achteras. De standen Terra en en Sabbia maken onderdeel uit van een heus off-road-pakket, dat onder meer ook bodembescherming bevat. Voor aansprekende rij-eigenschappen op de weg beschikt de Urus over onder meer vierwielbesturing, wat bij lage snelheden bovendien een kleinere draaicircel oplevert.

Lambo's Urus lijkt een SUV met twee identiteiten te zijn. De rijkelijk van scherpe vouwen voorziene Italiaan is niet alleen loeisnel, maar heeft ook oog voor het pamperen van zijn inzittenden. Het net als het uiterlijk met hexagonale vormen doorspekte interieur biedt dankzij de wielbasis van 3.003 mm volgens Lamborghini voldoende plek voor inzittenden en hun bagage (616 tot 1.596 liter). Naast twee bij het infotainmentsysteem behorende touchscreens levert Lamborghini standaard twaalfvoudige elektrisch verstelbare én verwarmbare stoelen, al staan achtienvoudig verstelbare exemplaren met massage- en ventilatiefunctie op de bestellijst. Optioneel is de driezits achterbank te vervangen door twee losse sportstoelen. Het gehele interieur is naar wens bedekt met een combinatie van alcantara, aluminium, hout en koolstofvezel.

De Europese vanafprijs is vastgesteld op 171.429 euro. Let wel: dat is de kale prijs. Wat de Urus in Nederland gaat kosten (inclusief bpm en btw), is nog niet bekend.

  • Houd me op de hoogte over de Lamborghini Urus
  • Lees meer over supercars en sportscars
Lamborghini Lamborghini Urus Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Lamborghini Urus 4.0 V8 | Q-citura | Sunroof | B&O | 23'' Wheels |

    Lamborghini Urus 4.0 V8 | Q-citura | Sunroof | B&O | 23'' Wheels |

    • 2020
    • 37.750 km

    € 339.950

    Lamborghini Urus 4.0 V8 - Panodak - B&O 3D - 23inch - Carbon Alcantara hemel - Uitgebreid leder - Q-stitching

    Lamborghini Urus 4.0 V8 - Panodak - B&O 3D - 23inch - Carbon Alcantara hemel - Uitgebreid leder - Q-stitching

    • 2019
    • 42.517 km

    € 339.950

    Lamborghini Urus 4.0 V8 Graphite Capsule

    Lamborghini Urus 4.0 V8 Graphite Capsule

    • 2021
    • 12.325 km

    € 365.888

Meer Lamborghini Urus occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Lamborghini Urus

    57
    • 16 augustus 2018

Lezersreacties (162) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lamborghini Urus specificaties
  • Lamborghini Urus occasions
  • Lamborghini Urus video's
Advies en informatie
  • Lamborghini Urus tests
  • Lamborghini Urus gebruikersreviews
  • Lamborghini Urus index
PREMIUM
Lamborghini Huracán STO - Posterstory

Lamborghini Huracán STO - Posterstory

Mocht vuurwerk voor particulieren definitief worden verboden, dan is dat wellicht ook einde...

Lees meer
Porsche Cayenne Turbo GT vs. Lamborghini Urus  - Dubbeltest

Porsche Cayenne Turbo GT vs. Lamborghini Urus - Dubbeltest

57

Aan het begin van onze jaartelling beschikt het Romeinse Keizerrijk over de machtigste oorlogsmachine...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Lamborghini Urus Evo gesnapt zonder camouflage

    Lamborghini Urus Evo gesnapt zonder camouflage

    8
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Lamborghini Urus – Back to Basics

    Lamborghini Urus – Back to Basics

    81
    • 22 januari 2022
  • Porsche Cayenne Turbo GT vs. Lamborghini Urus  - Dubbeltest

    Porsche Cayenne Turbo GT vs. Lamborghini...

    57
    • 10 december 2021
  • Nieuws
    Lamborghini verbreekt eigen productierecord met Urus

    Lamborghini verbreekt eigen productierecord...

    12
    • 20 juli 2021
  • Nieuws
    Lamborghini kiest voor de trein

    Lamborghini kiest voor de trein

    21
    • 11 juni 2021
  • Nieuws
    Lamborghini Urus Evo jaagt over de Nürburgring

    Lamborghini Urus Evo jaagt over de Nürburgring

    15
    • 20 mei 2021
  • Nieuws
    Lamborghini Urus is snelheidsduivel op het ijs

    Lamborghini Urus is snelheidsduivel op...

    10
    • 24 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    De verhoogde supercar: nu wel een succes?

    De verhoogde supercar: nu wel een succes?

    15
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Lamborghini Huracán GT3 Evo2: doorgesnoven raceversie

    Lamborghini Huracán GT3 Evo2: doorgesnoven...

    4
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Lamborghini bouwt 20.000e Huracán

    Lamborghini bouwt 20.000e Huracán

    14
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    Lamborghini Huracán Tecnica: 640 pk op de achterwielen

    Lamborghini Huracán Tecnica: 640 pk op...

    16
    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Lamborghini onthult volgende week nieuwe creatie

    Lamborghini onthult volgende week nieuwe...

    5
    • 4 april 2022
  • Nieuws
    Lamborghini hervat productie Aventador wegens scheepsramp

    Lamborghini hervat productie Aventador...

    12
    • 18 maart 2022
  • Nieuws
    Troonopvolger Lamborghini Aventador in beeld

    Troonopvolger Lamborghini Aventador in...

    10
    • 10 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden